اسید شویی و آموزش روش رسوب زدایی پکیج و مبدلهای حرارتی

آموزش روش اسید شویی و رسوب زدایی پکیج و مبدلهای حرارتی

 

 

رسوب چیست و چرا ایجاد می شود؟

یکی از مشکلات متداول در پکیج ها و مبدلهای حرارتی ایجاد رسوب می باشد که دستگاه نیاز به اسید شویی پیدا می کند . این رسوبات باعث عدم انتقال مناسب حرارت می گردد. بطوری که حتی با روشن بودن پکیج نیز آب گرمای لازم را ندارد. رسوبات به اشکال مختلف وجود دارد ، اما متداول ترین آن کربنات کلسیم یا CaCO3 است. بی کربنات کلسیم و منیزیم محلول در آب بر اثر گرما اشباع شده و تشکیل کربنات کلسیم و منیزیم را می دهد. کربنات کلسیم و منیزیم به صورت لایه های سفید رنگ روی دیواره مبدلها رسوب می کند.

مطالب مرتبط:

چگونه می توان از ایجاد رسوبات در پکیج و مبدلهای حرارتی جلوگیری کرد؟

جلوگیری از تشکیل رسوبات به وسیله ترکیبی از روش های کنترل غلظت و اصلاح حلالیت کربنات کلسیم با بازدارنده های شیمیایی یا سایر روش ها است. با دانستن میزان بی کربنات کلسیم و منیزیم محلول در آب ، می توانیم شرایط را در یک حاشیه امن زیر نقطه اشباع کنترل کنیم. بی کربنات کلسیم و منیزیم که به آن سختی موقت نیز گفته می شود در غلظت های مختلف تقریباً در تمام منابع آب وجود دارد.

در گذشته نیز با شما درباره تعمیرات فن کوئل و تعمیر پمپ و بوستر پمپ سخن گفته بودیم.

چگونه می توان فهمید که پکیج یا مبدل حرارتی نیاز به اسید شویی و رسوب زدایی دارد؟

مبدل های حرارتی از طریق لوله مسی یا ورق فولاد ضد زنگ ، گرما را به سیال مورد نظر که معمولا آب می باشد انتقال می دهند. رسوباتی که روی سطح لوله مسی یا ورق فولاد ضد زنگ جمع شود به عنوان یک عایق عمل می کند و کارایی مبدل حرارتی را کاهش می دهد.اکثر مبدل های حرارتی برای کار در یک محدوده دمایی خاص به نام DT طراحی شده اند. DT تفاوت بین دمای ورود و خروج از مبدل حرارتی می باشد. کاهش DT نشانه کاهش بازده انتقال حرارت مبدل می باشد. این امر معمولاً به دلیل تشکیل رسوبات بی کربنات کلسیم است.

البته در پکیج ها پس از ایجاد رسوب ، معمولا مشکلات زیر به وجود می آید:

فشار آب گرم بسیار کم می شود

پکیج روشن می شود اما آب گرم نمی شود

مدت زمان گرم شدن آب افزایش می یابد

رادیاتور ها به خوبی گرم نمی شوند

زمانی که پکیج روشن می شود ، صدای تق تق می دهد

برای اسید شویی و رسوب زدایی پکیج و مبدل های حرارتی از چه ماده ای استفاده کنیم؟

دیسکلر موثرترین محصول برای تمیز کردن مبدل های حرارتی است. اگر چه محصولات مختلفی در بازار وجود دارد که بعضی از آنها دارای مواد بازدارنده از خوردگی می باشند.. اما پایه اصلی تمامی این مواد اسید کلریدریک با غلضت های متفاوت می باشد. جهت استفاده از این محصولات حتما باید MSDS آنها را مطالعه و از ترکیبات آن اطلاع حاصل نمایید. اسید کلریدریک برای برخی از مبدلها ، به ویژه فولاد ضد زنگ توصیه نمی شود. اسید سیتریک از حساسیت کمتری برخوردار است و باعث ایجاد خوردگی در فولاد ضد زنگ نمی شود.

برای آشنایی با سایر بخش های تخصصی تکنو تهویه می توانید مطالب زیر را مطالعه فرمایید:

روش اسید شویی و رسوب زدایی پکیج و مبدل های حرارتی چیست؟

برای اسید شویی و رسوب زدایی موثر این مراحل را دنبال کنید:

شیرآلات پکیج را بسته و اتصالات پمپ اسید شویی را متصل کنید. توجه داشته باشید که اسید به زمان تماس کافی برای از بین بردن رسوبات نیاز دارد. بنابراین در صورتی که کل پکیج را رسوب زدایی می کنید ، مراقب از بین رفتن سنسورها و اجزای پلاستیکی دستگاه باشید.

پمپ اسید شویی را نصب کنید. خط برگشت به مخزن پمپ باید از بالای مبدل حرارتی خارج شود تا اطمینان حاصل شود که مبدل پر از اسید می باشد.

به مخزن پمپ آب اضافه کرده و پمپ را روشن کنید. مدام آب اضافه کنید تا زمانی که آب از خط برگشت به مخزن پمپ برگردد.

با روشن بودن پمپ ، دیسکلر یا محلول اسید شویی مورد نظر خود را مستقیماً به مخزن پمپ اضافه کنید.

با قرار دادن یک کاغذ pH در جریان آب برگشتی از مبدل حرارتی ، PH محلول را اندازه گیری کنید. PH باید 2-3 باشد. اگر PH  بالاتر از این محدوده بود ، افزودن اسید را ادامه دهید تا pH برگشتی در محدوده 2-3 باشد.

نکته :

اسید شویی را ادامه دهید و هر 5 دقیقه PH را بررسی کنید. اگر PH به بیش از 3 افزایش یابد ، اسید اضافه کنید.

اسید شویی  به مدت 30 دقیقه باید با pH  بین 2 تا 3 ادامه یابد. بعد از این زمان مبدل حرارتی تقریبا تمیز است. محلول اسید شویی را با افزودن آب به مخزن و رساندن pH به 5 تا 6 خنثی کنید. سپس مخزن و مبدل حرارتی را تخلیه کنید.

آب تازه به مخزن اضافه کنید و آب شیرین را در گردش قرار دهید تا PH 6 یا 7 برسد و حفظ شود.

اکنون فرایند اسیدشویی به پایان رسیده است. می توانید اتصالات مربوطه را نصب و دستگاه خود را استارت کنید.

به یاد داشته باشید که در تمامی این فرایند اصول ایمنی را رعایت نمایید.

میتوانید جهت آشنایی بیشتر با نحوه نگهداری و تعمیر چیلر لینک های زیر را مرور نمایید:

 

اسید شویی و رسوب زدایی به روش سنتی

البته به غیر از روشی که در بالا ذکر شد ، می توان به روش سنتی نیز این کار را انجام داد، به این صورت که پس از خاموش نمودن پکیج و جدا کردن اتصال آن از برق مبدل را از دستگاه جدا نمایید. آن را درون یک ظرف بزرگ قرار دهید. اسید را به آرامی توسط یک قیف درون مبدل بریزید. اینکار را تا زمانی که اسید از طرف دیگر مبدل خارج شود ادامه دهید. پس از گذشت 30 دقیقه مبدل را با آب بشویید. در صورتی که رسوب ها جدا نشد ، می توان با حرارت دادن و ضربه زدن رسوبات را از مبدل جدا نمود.

الیته انجام پروسه اسید شویی و رسوب زدایی نیاز به تجربه ، تخصص و مهارت دارد. توصیه میکنیم که اگر تا به حال اینکار را انجام نداده اید ، هرگز خود اقدام به انجام اینکار نکنید. با این حال اگر تمایل داشتید تا خودتان اینکار را انجام دهید ، می توانید از مشاوره رایگان تلفنی ما بهره ببرید.

تیم فنی شرکت معتبر تکنو تهویه ، با دانش و تجربه سالیان دراز خود آماده ارائه خدمات مختلف فنی از جمله اسید شویی و رسوب زدایی پکیج . مبدل حرارتی . رادیاتور .منابع کویلی و ….. شما می باشد. خدمات ما با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب به شما عرضه می شود.

با ما تماس بگیرید

 

جهت آشنایی بیشتر با سیستم های تهویه مطبوع میتوانید شبکه های اجتماعی تکنو تهویه را دنبال فرمایید:

 

نوشته‌های تازه

سایر مطالب و مقالات

پیمایش به بالا