دلیل افت فشار کمپرسور چیست؟

افت فشار کمپرسور در سرویس چیلر و کولر گازی

افت فشار کمپرسور در سرویس چیلر و کولر گازی : در مطالب قبلی پیرامون دلایل افزایش فشار کمپرسور در سیستم های تبریدی نکاتی عنوان شده بود . اما گاهی اوقات ممکن است فشار دیسشارژ یا همان خروجی کمپرسور یک سیکل تبرید مانند

  • چیلر
  • کولرگازی
  • اسپلیت
  • مینی چیلر
  • داکت اسپلیت

و یا هر دستگاه دیگری که بر پایه سیکل تبرید کار می کند ، بسیار پایین بوده و دستگاه قادر به ایجاد سرمای لازم در اواپراتور نباشد. متخصصین در نمایندگی تعمیر چیلر ال جی ، نمایندگی تعمیر مینی چیلر ، نمایندگی تعمیر داکت اسپلیت و دیگر سیستمهای مبتنی بر سیکل تبرید ، ابتدا می بایست علت را پیدا کرده ، سپس با توجه به مشکل ، اقدام به رفع ایراد نمایند. ما در ادامه به دلایل ایجاد این مشکل در تعمیر چیلر و راهکار رفع آن می پردازیم.

یکی از خدمات تکنو تهویه عبارت است از سرویس و تعمیر انواع چیلرهای خانگی و صنعتی. جهت آشنایی بیشتر با این خدمات مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می گردد:

سرویس چیلر و کولر گازی

 یکی از دلایل اصلی در پایین بودن فشار دیسشارژ ، پایین بودن دمای محیط می باشد

معمولا در چیلرهایی که به صورت چهار فصل کار می کنند ، در فصل زمستان ، این مشکل مشاهده می شود. نمایندگی تعمیر چیلر ، هنگام تعمیر چیلر و ساخت چیلرهایی که به صورت چهار فصل کار می کنند ، حتما می بایست ، تمهیدات لازم را بیاندیشد. استفاده از فن های کندانسور با موتور دور متغیر ، استفاده از هیتر کارتر کمپرسور ، استفاده از رگولاتور های مناسب در کندانسور و اواپراتور و استفاده از هد پرشر ولو از راه کارهای قابل استفاده در چیلرها و سیستمهای تبرید چهار فصل می باشد. دانستن این نکته بسیار مهم است که چیلرها و کلیه سیستمهای تبرید تراکمی ، باید متناسب با دمای محیط و نوع کاربری مورد نظر طراحی شوند ، تا به مشکلات این چنینی بر نخورند. در غیر این صورت تعمیر چیلر ، تعمیر مینی چیلر و تعمیر داکت اسپلیت با مشکل مواجه می شود.

افت فشار کمپرسور، می تواند از وجود نشتی مبرد در سیکل تبرید و یا ناکافی بودن مبرد نیز باشد

چنانچه سیکل تبرید به هر دلیلی دچار کمبود مبرد شود ، این کمبود ، باعث افت فشار سیکل و در نتیجه کاهش فشار دیسشارژ خواهد شد. نشتی در سیکل تبرید ، یکی از مواردی است که کمبود مبرد را در بر خواهد داشت. اگر در هنگام سرویس چیلر ، سرویس کولر گازی ، سرویس داکت اسپلیت و یا دستگاه های دیگر بر پایه سیکل تبرید تراکمی ، مشاهده کردید که سیستم دائما دچار افت فشار شده و  مبرد کافی در آن وجود ندارد و به دفعات نیاز به شارژ پیدا می کند ، حتما به وجود نشتی در آن شک نمایید. زیرا نشتی تنها مشکلی است که می تواند باعث تخلیه مبرد و پایین آمدن فشار سیکل گردد. پس از رفع نشتی و قبل از شارژ مبرد ، حتما سیستم را به درستی وکیوم نمایید.

مشکل کمپرسور با فشار پایین

جهت آشنایی بیشتر با سایر خدمات تکنو تهویه مطالب زیر را نیز مطالعه فرمایید:

در تعمیر چیلر ، تعمیر مینی چیلر ، تعمیر کولرگازی و تعمیر داکت اسپلیت

از دیگر دلایل پایین بودن فشار دیسشارژ ، پایین بودن فشار ساکشن  می باشد. پایین بودن فشار ساکشن ، خود دارای دلایل بسیاری می باشد که دلایل آن را به صورت جداگانه و در یک مقاله مجزا ، برای شما تشریح خواهیم کرد. اما در اینجا ، جهت آشنایی ضمنی با دلایل پایین بودن فشار ساکشن ، موارد مهم را فهرست وار اشاره می کنیم. این موارد شامل ، جریان آب ناکافی در اواپراتور چیلرها ، پایین بودن دمای آب وروی به اواپراتور چیلر ، وجود نشتی و ناکافی بودن مبرد ، ایجاد رسوب و گرفتگی در اواپراتور چیلر ، کثیف بود اواپراتور ، گرفتگی در سیکل تبرید ، پایین بودن دمای محیط اواپراتور می باشد.

سرویس چیلر

پایین بودن دمای آب کندانسور

پایین بودن دمای آب کندانسور چیلرهای آب خنک نیز می تواند دلیلی بر پایین بودن فشار دیسشارژ باشد. کندانسور چیلرهای آب خنک ، بوسیله آبی که از برج خنک کن به کندانسور وارد می شود ، خنک می شوند و محدوده دمایی 35 تا 30 درجه سانتیگراد برای آب ورودی به کندانسور چیلر آب خنک مناسب می باشد. اما در زمستان ، معمولا این دما پایینتر می آید و باعث افت فشار دیسشارژ کمپرسور می شود. در چنین شرایطی و برای چنین چیلرهایی ، می بایست تمهیداتی نظیر کنترل سرعت فن های برج خنک کن و یا استفاده از دایورتینگ ولوها ، اندیشید. هنگام تعمیر چیلر آب خنک باید به این موارد دقت نظر کافی نمود.

در صورت نیاز به مطالعه بیشتر مطالب زیر پیشنهاد می گردد:

گرفتگی در سیکل تبرید

گرفتگی در سیکل تبرید که از موارد شایع در تعمیر چیلر ، تعمیر مینی چیلر ، تعمیر کولر گازی و تعمیر داکت اسپلیت می باشد نیز ، تاثیر مستقیم در پایین آمدن فشار دیسشارژ دارد. معمولا گرفتگی در فیلتر درایر ، خروجی کندانسور ، لوله مویی و یا شیر انبساط و همینطور گرفتگی در اواپراتور و ساکشن کمپرسور ، می تواند باعث کاهش ورود مبرد به کمپرسور و درنهایت افت فشار دیسشارژ شود. وجود ناخالصی در سیکل تبرید و همینطور وجود رطوبت از دلایل گرفتگی می باشد. خرابی فیلترهای درایر نیز از دلایل شایع گرفتگی در سیکل می باشد.

خرابی کمپرسور

خرابی کمپرسور

چنانچه قطعات مکانیکی کمپرسور دچار مشکل شده باشند و کمپرسور اصطلاحا از فشار افتاده باشد ، فشار دیسشارژ افت کرده و پایین می آید. این مشکل در کمپرسورهای روتاری ، پیستونی و اسکرال بسیار شایع است. چنانچه در سیکل تبریدی که دچار افت فشار دیسشارژ شده ، تمام موارد فوق را بررسی کردید و مشکل مرتفع نشد ، حتما اقدام به بررسی کمپرسور نمایید. کمپرسورهای سمی هرمتیک ، قابلیت بازگشایی و تعمیر دارند ، اما کمپرسورهای هرمتیک نظیر روتاری و اسکرال ، قابل تعمیر نبوده و می بایست تعویض شوند.

جهت آموزش و کسب اطلاعات علمی در زمینه تهویه مطبوع میتوانید از لینک های زیر بازدید نمایید:

نوشته‌های تازه

سایر مطالب و مقالات

پیمایش به بالا