دی اریتور چیست و عملکرد آن چگونه است؟

 

 دی اریتور و عملکرد آن: دی اریتور و عملکرد آن چگونه است ، سوالی که شاید شما هم بارها پرسیده اید و پاسخ کاملی برای آن نگرفته باشید. ما در این مقاله سعی داریم تا پاسخ کوتاه ، اما کاملی به شما ارائه دهیم.

دری اریتور تجهیزی است که برای حذف گازهای محلول در آب مانند اکسیژن و دی اکسید کربن کاربرد دارد. وظیفه دیگر دی اریتور پیش گرمایش آب ورودی به بویلر تا دمای حدود 100 درجه سانتیگراد می باشد. این امر جهت جلوگیری از تنش در بویلر بر اثر اختلاف دمای آب تغذیه و آب موجود در بویلر می باشد.

در صورت نیاز به مطالعه بیشتر مطالب زیر پیشنهاد می گردد:

 

چرا از دی اریتور استفاده می کنیم(دی اریتور و عملکرد آن)؟

فرآیند حذف گازهای محلول در آب ، به طور کلی برای کنترل خوردگی در سیستم های خاص استفاده می شود. وجود گازهای محلول به ویژه اکسیژن و دی اکسید کربن باعث تسریع در خوردگی و از بین رفتن بدنه فلزی تجهیزات می شود . دی اکسید کربن محلول در آب یک اسید کربنیک ضعیف تشکیل می دهد . که به بدنه فلزی سیستم های تهیه آب ، دیگ بخار و تجهیزات کندانسینگ حمله می کند.

یکی از جدی ترین جنبه های خوردگی اکسیژن نیز این است که به صورت ایجاد حفره روی بدنه فلزی تجهیز بروز می نماید. میزان خوردگی حاصل از اکسیژن به غلظت اکسیژن محلول ، pH و دمای آب بستگی دارد. افزایش دما به خودی خود باعث خوردگی نمی شود. این غلظت کم اکسیژن در دمای بالاست که مشکلات جدی ایجاد می کند. این افزایش دما نیروی محرکه ای را فراهم می کند که واکنش خوردگی را تسریع کند. به طوری که حتی مقدار کمی اکسیژن محلول می تواند باعث خوردگی جدی در تجهیز شود.

یکی از خدمات تکنو تهویه عبارت است از سرویس و تعمیر انواع چیلرهای خانگی و صنعتی. جهت آشنایی بیشتر با این خدمات مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می گردد:

جلوگیری از خوردگی

در واقع دی اریتور و عملکرد آن جهت جلوگیری از خوردگی با حذف گازهای خورنده محلول از همه منابع آب ورودی به سیستم پایین دست مانند دیگهای بخار و خطوط جمع آوری کندانس می باشد.

از دی اریتورها معمولاً برای محافظت دیگهای بخار در برابر خوردگی در سیستمهای تولید بخار استفاده می شود. آب خوراکی که در دیگهای بخار فشار بالا استفاده می شود باید بسیار خالص باشد. در غیر این صورت خوردگی شدید در لوله های دیگ بخار می تواند دیگهای بخار را به سرعت از بین ببرد و به سیستم آسیب برساند.

به زبان ساده ، هدف از نصب دی اریتور در سیستم های تولید بخار عبارتند از:

1- حذف اکسیژن ، دی اکسید کربن و سایر گازهای غیرقابل تغلیظ از آب تغذیه برای به حداقل رساندن حلالیت گازهای نامطلوب

2- برای گرم کردن آب ورودی و بازگشت کندانس به دمای مطلوب برای تأمین بالاترین دما برای تزریق دیگ بخار

بهتر است دی اریتورها در ارتفاعی به مراتب بالاتر از دیگ بخار نصب شوند. به این دلیل که معمولا دی اریتور ها برای کار در فشار اتمسفر طراحی می شوند و چون دمای آب خروجی از دی اریتور بالا می باشد ، احتمال ایجاد پدیده کاویتاسیون و صدمه دیدن پمپ را افزایش می دهد. بالاتر نصب شدن دی اریتور به ایجاد فشار مناسب بر ورودی پمپ های تغذیه دیگ بخار و عدم ایجاد کاویتاسیون کمک می کند.

در ادامه و جهت آشنایی بیشتر با خدمات مربوط به دستگاه چیلر در تکنو تهویه، مطالب زیر را مطالعه نمایید:

دی اریتور چگونه گازهای محلول در آب را حذف می کند؟

جهت درک بهتر از دی اریتور و عملکرد آن توجه شما را به ادامه مطالب جلب می کنیم.

عملکرد دی اریتور بر دو اصل علمی استوار است. اصل اول را می توان توسط قانون هانری توصیف کرد. هانری ادعا می کند که با کاهش فشار ، حلالیت گاز در محلول کاهش می یابد. دومین اصل علمی ، قوانین حاکم بر رابطه بین حلالیت گاز و دما است. این قانون توضیح می دهد که با افزایش دمای محلول و نزدیک شدن به دمای اشباع ، حلالیت گاز در یک محلول کاهش می یابد.

دی اریتور از هر دو این قوانین طبیعی برای حذف اکسیژن محلول . دی اکسید کربن و سایر گازهای غیر قابل تغلیظ از آب تغذیه دیگ بخار استفاده می کند. آب تغذیه به صورت قطرات بسیار ریز و پودری ، به فضای داخل دی اریتور که توسط نازل های بخار ، مملو از بخار است پاشیده می شود.

این امر باعث می شود تا آب و گاز محلول در آن سریع اشباع شود. پاشش آب ، باعث افزایش سطح تماس مایع با بخار ، کاهش فشار آب و گاز محلول در آن ، افزایش دمای آب و حذف سریع اکسیژن و غلظت گاز کمتر می شود. این فرآیند حلالیت کلیه گازهای محلول را کاهش می دهد و آنها را از آب تغذیه خارج می کند. سپس گازهای آزاد شده از دی اریتور خارج می شوند.

نکته مهم:

همانطور که در شکل بالا نشان داده شده است ، تخلیه هوا با ایجاد تماس مناسب بین آب ورودی و بخار انجام می شود. بخار از قسمت پایین هواگیر تغذیه می شود. همانطور که بخار با آب ورودی برخورد می کند . آب ورودی را به دمای اشباع آن گرم کرده و در نهایت گازهای محلول خورنده از آب تغذیه جدا و به همراه مقداری بخار از ایرونت خارج می شوند . سپس آب داغ به داخل مخزن دی اریتور می ریزد.

یکی از بخش های تخصصی فعال در تکنو تهویه، واحد تعمیرات و سرویس کولر گازی می باشد. برای آشنایی با این بخش مطالب زیر را مطالعه فرمایید:

انواع  دی اریتور

دی اریتورها را می توان در دو دسته اصلی طبقه بندی کرد:

  • اول دی اریتور با تغذیه آب روی سینی
  • دوم دی اریتور با تغذیه آب از نازل اسپری

در هر دو مورد ، قسمت عمده حذف گاز با پاشیدن آب سرد در محیط بخار انجام می شود. در دی اریتور از نوع اسپری ، یک نازل بخار را با آب خوراکی که به داخل دستگاه پاشیده می شود . مخلوط می کند . در نوع سینی ، آب ورودی روی سینی هایی که به ترتیب روی هم نصب شده اند ریخته می شود . و با تبدیل شدن به قطرات کوچک با بخار ورودی برخورد کرده و گازهای محلول حذف می شود.

دی اریتور با تغذیه آب روی سینی

دی اریتور نوع سینی دارای یک بخش عمودی بنام هواگیر یا برج است که به صورت گنبدی شکل و در بالای مخزن ذخیره افقی نصب می شود. در این قسمت چند سینی با فاصله از هم نصب شده اند. آب ورودی از یک سینی به سینی دیگر می ریزد و به قطرات کوچک تبدیل و به فضای مملو از بخار پاشیده و در آنجا تا دمای اشباع بخار گرم می شود. با پاشیدن آب به داخل دستگاه ، اکثر گازهای غیرقابل تغلیظ (عمدتا اکسیژن و دی اکسید کربن آزاد) حذف می شوند. گازهای حذف شده از طریق ایرونت از قسمت بالای برج خارج می شوند.

دی اریتور با تغذیه آب از نازل اسپری

دی اریتور از نوع نازل اسپری دارای هواگیر یا برج نمی باشد و تنها از یک مخزن استوانه ای افقی یا عمودی تشکیل شده است. که هم به عنوان بخش تخلیه هوا و هم مخزن ذخیره آب تغذیه دیگ عمل می کند. دی اریتور از نوع اسپری دارای یک مخزن است که از یک بخش پیش گرم آب و یک بخش جداساز گازها تشکیل شده است.

دو بخش توسط یک یا چند بافل یا جداساز از هم جدا شده اند. بخار از طریق یک نازل منصوب در کف مخزن وارد آن می شود. آب تغذیه دیگ بخار به بخشی که در اثر بالا آمدن بخار از نازل گرم می شود ، پاشیده می شود. هدف از نازل پاشش آب تغذیه و بخش پیش گرم ، گرم كردن آب تغذیه دیگ بخار تا درجه حرارت اشباع آن برای تسهیل در حذف گازهای محلول در آب است.

سپس آب تغذیه از قبل گرم شده به قسمت تخلیه هوا می ریزد و در آنجا با بخار خارج شده از نازل کف تخلیه می شود. گازها از طریق دریچه بالای دی اریتور خارج می شوند. آب تغذیه دیگ بخار از پایین مخزن به دیگ بخار پمپ می شود.

در صورت نیاز به تعمیرات و سرویس حرفه ایی و منصفانه موتورخانه و تجهیزات مربوطه میتوانید از این بخش نیز بازدید فرمایید:

موارد مهم در استفاده از دی اریتورها

آب ورودی باید تقریباً فاقد مواد جامد و ذرات معلق باشد. زیرا این ذرات می توانند نازلهای اسپری ، ورودی آب و سینی ها را مسدود کنند. علاوه بر این باید توجه داشت که با بخار شدن بخشی از آب ، سختی آن افزایش می یابد. ضمن اینکه با کاهش دی اکسید کربن محلول در آب احتمال قلیایی شدن آب وجود دارد. بنابراین در بازه های زمانی مشخص ، می بایست از قسمتهای داخلی دی اریتور بازدید به عمل آورد.

حذف اکسیژن توسط مواد شیمیایی

نکته قابل توجه در خصوص دی اریتور و عملکرد آن این است که آنها توان حذف صد در صدی اکسیژن آب را ندارند. در واقع حذف کامل اکسیژن تنها با روش مکانیکی حاصل نمی شود. با استفاده از دی اریتورها یا همان روش مکانیکی . می توان غلظت اکسیژن محلول در آب تغذیه را به 005/0 سی سی در لیتر معادل5 ppm  و دی اکسید کربن آزاد را به صفرکاهش داد. به طور معمول ، سطح اکسیژن آب موجود در دی اریتور از 3 تا 5 ppm متفاوت است. پس از آن می توان اکسیژن محلول باقی مانده در آب تغذیه را با مواد شیمیایی حذف کرد.

جاذب های شیمیایی اکسیژن نباید مستقیما به آب دیگ بخار اضافه شوند. ترجیحاً باید آنها را به مخزن ذخیره آب دیگ بخار یا دی اریتور اضافه نمود. به دلیل آنکه جاذب شیمیایی حداکثر زمان واکنش با اکسیژن باقیمانده را خواهد داشت. متداول ترین جاذب شیمیایی اکسیژن سولفیت سدیم است. این ماده نسبت به مواد دیگر ارزانتر است ، بسیار موثر است و به سرعت با اکسیژن واکنش نشان می دهد.

همچنین در آب دیگ بخار به راحتی اندازه گیری می شود. در بیشتر موارد می توان این ماده را به عنوان جاذب اکسیژن انتخاب نمود. اما در دیگهای بخار فشار بالا به طور کلی بالاتر از 900 psig ممکن است. مقداری از سولفیت تجزیه شده و وارد بخار خروجی شود و باعث ایجاد مشکل در مصرف کننده های این بخار شود. در این موارد می توان از جاذب های اکسیژن جایگزین (معمولاً بر پایه آلی) استفاده کرد.

جهت آشنایی بیشتر با سایر خدمات تکنو تهویه مطالب زیر را نیز مطالعه فرمایید:

 

جاذب های جدید اکسیژن

در سالهای اخیر جاذب های اکسیژن جدید معرفی شده اند. تصمیم به استفاده از آنها یا استفاده از سولفیت سدیم فقط باید توسط افراد واجد شرایط انجام شود. در همه موارد ، محصول جدید باید با دقت اضافه شود و اثربخشی آن مطابق با روشهای عملیاتی ارزیابی شود.

فسفات نیز یکی دیگر از جاذب های اکسیژن است و تقریبا به اندازه سولفیت سدیم از آن استفاده می شود. با این حال ، فسفات تاثیرات مهم دیگری در تصفیه آب دیگ بخار دارد . فسفات مقادیر کم کلسیم یا منیزیم را که ممکن است توسط سختی گیر حذف نشده باشند را رسوب می دهد که این رسوبات را می توان توسط عملیات بلودان از دیگ خارج نمود. این ماده pH دیگ بخار را بافر می کند تا احتمال خوردگی دیگ بخار را به حداقل برساند.

همچنین فسفات یک لایه اکسید محافظ بر روی سطوح فلزی دیگ تشکیل می دهد که از خوردگی جلوگیری می نماید. ترکیبات رایج فسفات که برای تصفیه آب دیگ بخار اضافه می شوند شامل سدیم فسفات (فسفات مونو سدیم ، فسفات دی سدیم یا فسفات تری سدیم) یا پلی فسفات سدیم است. عملکرد همه آنها تقریباً یکسان است. انتخاب نهایی به کیفیت آب دیگ بخار و نیازهای کاربر بستگی دارد.

در مواردی که اکونومایزرها روی سیستم نصب شده اند ، حذف کامل اکسیژن بسیار ضروری است. از آنجا که حفره های به وجود آمده توسط اکسیژن شایع ترین علت خرابی لوله اکونومایزر است . این قسمت حیاتی دیگ باید با استفاده از یک جاذب اکسیژن ، معمولاً سولفیت سدیم کاتالیز شده محافظت شود.

 

حفاظت کامل از اکونومایزر

به منظور اطمینان از حفاظت کامل اکونومایزر در برابر خوردگی ، معمول است که سطح سولفیت سدیم را به مقدار 5-10 ppm در آب تغذیه نگه دارید . در صورت لزوم ، به اندازه کافی سود سوز آور اضافه کنید تا pH  آب تغذیه را بین 8 تا 9 حفظ نمایید .

مقدار اضافی سولفیت سدیم تا 200 ppm در فشار زیر 900 psi برای دیگ بخار مضر نیست. برای حفظ کیفیت آب دیگ در این شرایط ، می توان عملیات بلودان را افزایش داد. تا مواد جامد اضافی که به دلیل وجود سطح بالاتر سولفیت در آب دیگ بخار ایجاد می شوند را از آن خارج نمود . سعی کنید استفاده از سولفیت کاتالیز شده ، را به عنوان یک توصیه استاندارد در بهبود کیفیت آب تغذیه در برنامه کاری دیگ خود قرار دهید.

تیم فنی شرکت معتبر تکنو تهویه ، با دانش و تجربه سالیان دراز خود آماده ارائه خدمات مختلف. در زمینه مشاوره ، تعمیر و نگهداری انواع دی اریتور و تامین آب باکیفیت جهت دیگهای بخار و موتورخانه های آبگرم به شما عزیزان می باشد . خدمات ما با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب به شما عرضه می شود.

دی اریتور و عملکرد آن

 

جهت آموزش و کسب اطلاعات علمی در زمینه تهویه مطبوع میتوانید از لینک های زیر بازدید نمایید:

نوشته‌های تازه

سایر مطالب و مقالات

اسکرول به بالا