راه اندازی کولر گازی

راه اندازی کولر گازی : کولر های گازی یکی از سیستم های سرمایشی هستند که امروزه در منازل و دفاتر کار و محل های تجاری کوچک مورد استفاده فراوانی قرار می گیرند. امروزه کولرها از سبک و نوع قدیمی خارج گردیده و مدل های جدید دوتکه یا اسپیلت وارد بازار گردیده اند. این کولرها همانگونه که از نامشان مشخص است از لحاظ ساختمانی دو تکه بوده و از دو قسمت مجزای بیرونی و داخلی تشکیل شده اند. کولرهای قدینی که به کولرهای پنجره ای نیز معروف بودند از لحاظ نصب کار مشکلی نداشتند و به راحتی نصبر و راه اندازی می شدند. اما کولر های اسپیلت به علت نوع ساختمانی و مکانیکی شان حتما بایستی توسط متخصص فنی این کار راه اندازی گردند. در مقاله پیش رو از تکنو تهویه به بررسی روش راه اندازی کولرگازی پرداخته و در این مورد توضیحاتی خواهیم داد.

مطالب مرتبط :

کولر گازی چیست و چگونه کار می کند؟

همانگونه که از نام آن مشخص است در تعریف کولر گازی می توان گفت که وسیله سرمایشی است که سیستم آن توسط گاز مبرد(خنک کننده) فعال و راه اندازی می شود. بدین ترتیب می توان گفت اساس کار کولر گازی بر پایه سیکل تبرید است.‌ به همین منظور از اجزای مختلفی تشکیل گردیده است.اصلی ترین آنها کمپرسور کندانسور، شیر انبساط‌ و اپراتور می باشد. اما در مورد سیستم های جدید کولر های گازی یا همان اسپیلت ها می توان گفت از لحاظ کارایی و مکانیکی هیچ تفاوتی با کولر های گازی قدیمی ندارند. فقط از لحاظ ساخت دارای دو قسمت می باشند. اطلاع از این قسمت ها برای راه اندازی کولر گازی اهمیت زیادی دارد. این موارد عبارتند از:

  • قسمت بیرونی که موتور یا کمپرسور و کندانسور و دیگر اجزاء اصلی در آن قرار دارد.
  • قسمت داخلی که شامل رادیاتور و فن پرتاب کننده باد می باشد.‌

در کولر های اسپیلت بخاطر نوع ساخت و این که کمپرسور در قسمت خارجی ساختمان قرار دارد شما هیج صدایی(کمپرسور) را نمی شنوید.

قبلا با شما درباره سرویس داکت اسپلیت و تعمیر کولر گازی و اسپلیت در تهران صحبت کرده بودیم.

انواع اسپیلت و مصرف انرژی(برق) برای راه اندازی کولر گازی

اسپیلت ها از لحاظ انرژی دارای گرید A و B هستند. مدل A مصرف برق پایین تری دارند. این مسئله به دلیل استفاده از سیستم جدید اینورتر می باشد. باعث کاهش مصرف برق در این کولرها گردیده است. اما از لحاظ مدل، اسپیلت ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از :

  • دیواری
  • سقفی
  • ایستاده یا کابینتی.اسپیلت کانالی یا داکت
  • اسپیلت کاستی

هر کدام دارای تونایی و کارایی های خاص خود می باشند.

راه اندازی کولر گازی منازل

کولر های گازی در دو نوع و سیستم قدیمی و یا پنجره ای و جدید یعنی اسپیلت عرضه می شوند. نوع پنجره ای دیگر خیلی تولید نمی شود و در حال حاضر کولر های اسپیلت جایگزین قدیمی ها شده اند. کولر های گازی قدیمی برای راه اندازی خیلی احتیاج به تخصص خاصی نداشتند و به راحتی توسط خود افراد نیز قابل نصب و راه اندازی بودند. اما کولر های اسپیلت بخاطر ساختار خاص و دو تکه بودن آن حتما بایستی توسط افراد متخصص فنی انجام گردد که مراحل خاص خود را دارد. این مراحل برای نصب و راه اندازی کولر گازی عبارتند از:

نصب بخش (پنل) داخلی(indoor)

در مرحله اول یک مکان مناسب و بدون مانع بر روی دیوار داخل سالن و یا محیط محل نصب واحد داخلی کولر را انتخاب می کنید.

این مدل مورد نظر بایستی شرایط زیر را دارا باشد:

  • از‌ نور مستقیم خورشید و منابع گرما بدور باشد.
  • در مکان هایی که ممکن است گرد و غبار نفت یا گوگرد وجود داشته باشد بدور باشد.
  • پنل داخلی اسپیلت حداقل بایستی 15 سانتی متر فضای باز در اطراف خود داشته باشد و حداقل 2/5 متر از سطح زمین فاصله داشته باشد.
  • پنل داخلی اسپیلت حداقل بایستی یک متر دورتر از آنتن برق یا خطوط اتصال که برای تلویزیون، رادیو و سیستم امنیت منزل و آیفون استفاده می شود دورتر باشد. چرا که نویز این دستگاه ها ممکن است بر روی طیستم کولر تاثیر منفی بگذارد.
  • دیوار محل نصب بایستی استحکام نگه داشتن پنل داخلی را داشته باشد. از این لحاظ اطمینان داشته باشید.

تعمیر کولر گازی در شمال تهران

ایمن سازی

در مرحله دوم بعد از پیدا نمودن محل مناسب صفحه را برروی دیوار به طور کامل ایمن سازی کنید. بایستی صفحه و یا پایه نگه دارنده پنل بصورت محکم بر روی دیوار نصب شده باشد. برای اطمینان از تساوی پایه های عمودی پنل از تراز استفاده کنید. با استفاده از مته و رولپلاک مناسب، پایه را بر روی دیوار نصب و از استحکام آن اطمینان حاصل کنید.

لوله و اتصالات دیواری

در سومین مرحله به اندازه لوله کولر گازی سوراخی در دیوار ایجاد کنید. ضمن اینکه طول لوله مورد نیاز را دقیقا محاسبه می کنید بهترین مکان برای ایجاد سوراخ در فضای زیر پنل داخلی نباشد. یک سوراخ به قطر 3/5 اینچ یا 7 سانتی متر بر روی دیوار ایجاد کنید و برای اطمینان از تخلیه سوراخ بایستی شیب رو به پایین داشته باشد. یک فلنج انعطاف پذیر را داخل سوراخ تعبیه شده قرار دهید.

اتصالات الکتریکی در راه اندازی کولر گازی

اتصالات الکتریکی را دقیقا بررسی کنید. برای این کار کاور جلویی پنل را برداشته و مطمئن شوید که کابل های برق به محل اتصال(پایه های پیچ) اتصال پیدا نموده اند. همچنین مطمئن شوید سیم های برق بر اساس راهنما در جای خود نصب گردیده اند.

اتصال لوله ها

لوله ها را وصل کنید. کار اتصال لوله را از قسمت داخلی به سمت سوراخ تعبیه شده در دیوار انجام دهید و سعی کنی خم شدگی را به حداقل برسانید. یک لوله پی وی سی به طول 6 میلیمتر کوتاه تر از طول بین سطوح داخلی و خارجی دیوار برش بزنید. درپوش لوله ها را در آخر لوله پی وی سی بگذارید. لوله را در درون سوراخ مورد نظر در دیوار قرار دهید.

لوله های مسی ، کابل برق و لوله خروجی تخلیه آب کولر را با نوارچسب محکم بهم وصل کنید. برای اطمینان لوله آب را در قسمت پایین قرار دهید. لوله تخلیه آب را به پایه داخلی محکم متصل کرده و مطمئن شوید به درستی در جای خود قرار دارد. سپس لوله های مسی را در جای خود محکم کنید و بخاطر اطمینان از دو آچار به صورت هم زمان برعکس استفاده کنید. لوله ها و کابل را در بیرون در جای خود قرار داده و از نصب کامل و مطمئن اطمینان حاصل کنید.

بیشتر بخوانید: تعمیرات فن کوئل

نصب پنل بیرونی(Outdoor) کندانسور در فضای باز

برای راه اندازی گولر گازی این گزینه بسیار مهم است. در اولین مرحله مکان مناسبی برای نصب پیداکنید. این محل باید دور از بخش های پررفت و آمد و بسیار گرم و پر گرد و غبار باشد. واحد بیرونی اسپیلت(کندانسور) برای مطمئن شدن از عملکرد صحیح و مناسب به حداقل 30 الی 50 سانتی متر فضای مناسب کنار خود احتیاج دارد. پایه های پنل بیرونی را با زیر ساخت های پلاستیکی نصب تا لرزش به حداقل برسد.

سیم برق را وصل کنید. سیم های برق را طبق راهنمای نصب شده بر روی پنل نصب نموده و از محکم بودن اطمینان حاصل کنید.

سخن آخر

در این مقاله از وب سایت تکنو تهویه ما به بررسی راه اندازی کولر گازی پرداختیم. اما نکته پایانی این که نصب اسپیلت ها کاری تخصصی بوده و از عهده افرادعادی خارج می باشد. برای این کار حتما از افراد متخصص و فنی استفاده کنید. موسسه تکنو تهویه آمادگی دارد تا در سطح تهران بزرگ نسبت به نصب و راه اندازی اسپیلت های شما اقدام نموده ونسبت به بازدیدهای دوره ای و سرویس های کولرهای اسپیلت در خدمت شما عزیزان باشد.

نوشته‌های تازه

سایر مطالب و مقالات

پیمایش به بالا