لوله مویی و نحوه انتخاب آن

لوله مویی چیست ؟

مطمئنا لوله مویی و نحوه انتخاب آن از سوالات اصلی یک تکنسین تبرید می باشد . لوله های مویی از ساده ترین کنترل کننده های جریان مبرد هستند . آنها هیچ قسمت متحرکی ندارند.

لوله مویی معمولاً فقط از یک لوله مسی ، به قطر 0.5 تا 1.5 میلی متر و طول 1.5 تا 6 متر تشکیل شده است. عمل انبساط ناشی از افت فشار ایجاد شده در لوله باریک و بلند است. جریان مبرد در لوله مویی به اختلاف فشار بین کندانسور و اواپراتور بستگی دارد.

 

در صورت نیاز به مطالعه بیشتر مطالب زیر پیشنهاد می گردد:

لوله مویی در چه تجهیزاتی کاربرد دارد ؟

لوله مویی یا کاپیلاری تیوب قابلیت تغییر حجم جریان مبرد خروجی را ندارد. به همین دلیل معمولا در سیستم های کوچک و با ظرفیت کم مانند یخچال های خانگی و اسپلیت ها استفاده می شود.

اما اگر شرایط کار نسبتاً پایدار باشد می توان از آن برای سیستم های بزرگتر نیز استفاده کرد. لوله مویی در برابر گرفتگی کاملا آسیب پذیر است. به همین دلیل معمولاً قبل از آن از فیلتر درایر استفاده می شود. یک سیستم برودتی با لوله مویی نصب شده در تصویر شماره 1 نشان داده شده است.

تصویر شماره 1

پدیده مهاجرت مبرد چیست ؟

ویژگی اصلی سیستمهایی که با لوله مویی کار می کنند ، پدیده مهاجرت مبرد است . سمت کم فشار سیستم باید بتواند کل شارژ مبرد را در خود نگه دارد. زیرا هنگامی که کمپرسور متوقف می شود ، مبرد به سمت سرد و کم فشار سیستم مهاجرت می کند. طرف کم فشار سیستم ، اواپراتور و دقیقاً قبل از کمپرسور می باشد.

این پدیده را مهاجرت مبرد می نامند. چنانچه تجهیزات مناسب قبل از کمپرسور نصب نشود ، هنگام استارت مجدد ، مبرد مایع وارد کمپرسور شده و به آن آسیب می رساند. به همین دلیل غالباً قبل از کمپرسور یک آکومولاتور به عنوان جداکننده مایعات نصب می شود .

یکی دیگر از خدمات تکنو تهویه عبارت است از سرویس و تعمیر انواع چیلرهای خانگی و صنعتی. جهت آشنایی بیشتر با این خدمات مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می گردد:

 

اهمیت شارژ کافی مبرد در سیستم های مجهز به لوله مویی

میزان دقیق شارژ مبرد در سیستمهای مجهز به لوله مویی بسیار مهم می باشد. یک سیستم تبرید که بیش از حد شارژ شده است ، مبرد را به صورت مایع به کمپرسور انتقال می دهد. اگر شارژ اضافی زیاد باشد یا تغییر زیادی در شرایط کار ایجاد شود ، حتی آکومولاتور هم نمی تواند از انتقال مایع مبرد به کمپرسور جلوگیری کند. از طرف دیگر ، کمبود شارژ نیز منجر به افزایش سوپرهیت و کمبود مبرد در اواپراتور و در نتیجه کاهش راندمان خواهد شد.

عوامل موثر در انتخاب لوله مویی

اندازه طول و قطر لوله مویی و نحوه انتخاب آن بسیار حیاتی است. برخلاف اکسپنشن ولوها که دارای سوزن قابل تعویض هستند ، ایجاد اختلاف فشار در لوله های مویی به طول و همچنین قطر آنها بستگی دارد تا فشار مناسب در اواپراتور ایجاد شود. رابطه بین دو عامل طول و قطر لوله در تصویر شماره 2 نشان داده شده است.

تصویر شماره 2

با طولانی شدن یا کوتاه شدن لوله مویی می توان حجم جریان مبرد را نیز تغییر داد. هرچه لوله طولانی تر باشد ، جریان کمتر می شود. هرچه لوله کوتاهتر باشد ، جریان بیشتر است.

در ادامه و جهت آشنایی بیشتر با خدمات مربوط به دستگاه چیلر در تکنو تهویه، مطالب زیر را مطالعه نمایید:

 

روش انتخاب لوله مویی از طریق جدول تبدیل

این جدول تبدیل کاربر را قادر می سازد طول توصیه شده و قطر لوله را به اندازه های موجود در جدول تبدیل کند. در استفاده از جدول توصیه می شود که تبدیل ها با استفاده از فاکتورهایی در خانه های بدون رنگ قرار دارد انجام شود.تصویر شماره 3 جدول تبدیل را نشان می دهد.

تصویر شماره 3

روش استفاده از جدول تبدیل

(1) سایز لوله مویی موجود را در ستون سمت چپ پیدا کنید.

(2) در عرض جدول خانه مقابل سایز مورد نظر را بخوانید.

(3) طول لوله موجود را در ضریب تبدیل ضرب کنید.

مثال

لوله مویی به طول 9 فوت سایز 0.40 در ستون سمت چپ که ضریب تبدیل برای سایز 0.36 معادل (0.62) و برای سایز  0.42 معادل(1.25) می باشد. چنانچه 9 فوت را در 0.62 ضرب کنید ، طول معادل 5.5 فوت برای سایز 0.36 و 11.25 فوت برای سایز 0.42 به دست می آید.

یکی از بخش های تخصصی فعال در تکنو تهویه، واحد تعمیرات و سرویس کولر گازی می باشد. برای آشنایی با این بخش مطالب زیر را مطالعه فرمایید:

 

انتخاب لوله مویی بر اساس ظرفیت سرمایش

تصویر شماره 4 ،جدول انتخاب لوله مویی بر اساس ظرفیت می باشد. این جدول طول لوله مویی توصیه شده برای کولر گازی با مبرد R-22 را نشان می دهد. همه توصیه ها باید تقریبی در نظر گرفته شوند و ممکن است در سیستم های مختلف متفاوت باشد. برای مبرد R134 می بایست 10% به طول لوله اضافه نمود.

تصویر شماره 4

به خاطر داشته باشید که چنانچه مجبور به تعویض کمپرسور کولر گازی خود با مدل دیگری شوید ، حتما می بایست لوله مویی دستگاه نیز متناسب با آن تعویض گردد.

درباره لوله مویی و نحوه انتخاب آن می توانید با مشاوران شرکت تکنو تهویه تماس حاصل نمایید. تیم فنی شرکت معتبر تکنو تهویه ، با دانش و تجربه سالیان دراز خود آماده ارائه خدمات مختلف در زمینه انواع اسپلیت و داکت اسپلیت و تعویض کمپرسور و لوله مویی به شما عزیزان می باشد. خدمات ما با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب به شما عرضه می شود.

در صورت نیاز به تعمیرات و سرویس حرفه ایی و منصفانه موتورخانه و تجهیزات مربوطه میتوانید از این بخش نیز بازدید فرمایید:

 

 

تعمیر و سرویس تمامی مدل های کولر گازی ، اسپلیت ، چیلر با تکنو تهویه

تکنو تهویه ارائه دهنده خدمات تخصصی تعمیر و سرویس سریع می باشد. تمامی مدل ها و برندهای زیر تحت پوشش تکنو تهویه می باشد :

توشیبا (Toshiba)،‌ هایسنس(Hisense) ، هیتاچی(Hitachi) ، پاناسونیک(Panasonic) ، سامسونگ(Samsung) ، ال جی(Lg) ، دایکین(Daikin) ، مدیا(Midea) ، اجنرال(O’general) ، گری(Gree ) ، وستن ایر(Westen Air) ، وسترن(Western) ، گرین(Green) ، کیسان ، تک الکتریک ، ایران رادیاتور ، میتسوبیشی(Mitsubishi ) ، مهر اصل ، داکتینو ، وست کول(Westcool) ، کریر(Carrier) ، جنرال(General ) ، فوجی(Fuji) ، تراست(Trust) ، ترین(Trane) ، ایولی(evvoli) ، امریکن پرو(American Pro) ، بوتان ، بوش(Bosch) ، بلواستار(Blue Star) ، بوتالی(Bootali) ، بومن(Bowman) ، پامکو(Pamco) ، پارس برودت ، جی پلاس(Gplus) ، وست پوینت(Westpoint) ، ساری پویا ، تهویه ، تویو(Toyo) ، ریم(Rheem) ، رود(Ruud) ، رویال کول(Royal Cool) ، ریوکو(Ryoko) ، کولکس(Coolex) ، کیوتک(Q-tech) ، آکس(Aux)  ، زانتی(Zaneti) ، لاویتا(Lavita) ، لوگرانو(Lograno) ، یورو ایر(Euro Air) ، یورو انرژی(Euroenergy) ، ساراول ، ساران ، سام(Sam) ، گودمن(Goodman ) ، گلدایران(Goldiran ) ، اورینت(Orient ) ، فرسکو(Fresco ) ، موراکو(morocco ) ، وایو(Vayu)

جهت آشنایی بیشتر با سایر خدمات تکنو تهویه مطالب زیر را نیز مطالعه فرمایید:

جهت آموزش و کسب اطلاعات علمی در زمینه تهویه مطبوع میتوانید از لینک های زیر بازدید نمایید:

نوشته‌های تازه

سایر مطالب و مقالات

اسکرول به بالا