نشتی در تجهیزات برودتی و روش تشخیص و رفع آن

نشتی در تجهیزات برودتی :

جهت آشنایی بیشتر با سیستم های تبرید تراکمی ، مطالعه مقاله تعمیر و نگهداری چیلر را پیشنهاد می نماییم.

همچنین مقاله تعمیر کولر گازی اسپلیت با تکنو تهویه  نکات خوب و آموزنده ای در خصوص کولر گازی به شما ارائه می دهد.

چنانچه سیستم شما بطور مکرر نیاز به شارژ دارد ، وجود نشتی در آن بسیار محتمل است. تیم فنی شرکت معتبر تکنو تهویه ، با دانش و تجربه سالیان دراز خود آماده ارائه خدمات مختلف در زمینه رفع نشتی سیستم های تبرید تراکمی مانند

  • چیلر
  • اسپلیت
  • داکت اسپلیت
  • کولر گازی
  • روفتاپ پکیج
  • VRF

به شما عزیزان می باشد. خدمات ما با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب به شما عرضه می شود.

نشتی در تجهیزات برودتی و روش تشخیص و رفع آن

تعریف نشتی در تجهیزات برودتی

نشتی در تجهیزات برودتی و روش تشخیص و رفع آن از مشکلات رایج در این سیستمها می باشد. هر گونه خارج شدن بدون کنترل مبرد از سیستم و کاهش فشار را نشتی می نامند. بدون شک تمام سیستم های برودتی نشت می کنند. حتی اگر بالاترین دقت در انجام اتصالات و تست نهایی سیستم انجام شده باشد.

این نشت می تواند 1/0 بار در ثانیه یا کمترین میزان ممکن مثلا 1 میلی بار در هر 10 سال باشد. هر سیستم تحت فشار نشت می کند. زیرا نقص در اتصالات ، درز یا جوش وجود دارد. این نقص ها برای تشخیص حتی با بهترین تجهیزات تشخیص نشت نیز ممکن است خیلی کوچک باشند.

اما با توجه به زمان ، ارتعاش ، دما و تنش محیطی ، این نقایص بزرگتر شده و نشتی قابل تشخیص می شود. در شکل 1 نمونه ای از نشتی را مشاهده می کنید. هر چند این نشتی با روشهای معمول قابل تشخیص نیست. اما از نظر فنی نادرست است که بگوییم سیستم فاقد نشتی است.

مطالب مرتبط:

شکل 1- میکروگراف الکترونی از اتصال لحیم کاری نقره تمیز را نشان می دهد. به خطوط ترک و سایر ناخالصی های فلز توجه کنید. بزرگنمایی بیشتر ، جداسازی واقعی فلز را نشان می دهد.

سیستم بدون نشتی؟

همه تجهیزات تا حدی نشت دارند. یک سیستم تبرید که 20 سال بدون نیاز به شارژ کار کرده است، سیستم بدون نشتی نامیده می شود. حتی تجهیزات این سیستم نیز نشت دارند. اما نشتی تاثیر کافی برای خواندن روی گیج یا اخلال در عملکرد سیستم را ندارد. هیچ دستگاه تحت فشاری کامل و بدون درز و نشتی نیست.

نشتی به معنای خارج شدن مبرد با یک نرخ مشخص در هر شرایطی نیست. مبرد در زمان های مختلف و با نرخ های مختلف از سیستم فرار می کند. در حقیقت ، برخی از نشت ها در زمان آزمایش نشت قابل تشخیص نیستند.

حتی محل نشت ممکن است وصل شود و سپس تحت شرایط خاص دوباره باز شود. محل نشت یک مسیر یا سوراخ فیزیکی است که معمولاً دارای ابعاد نامنظم است. این نشت ممکن است انتهای یک جوش نقره ، ذره ای خاک بین واشر یا میکرو شیار بین اتصالات باشد.

تشخیص محل نشت

نشتی در تجهیزات برودتی و یافتن آن بسیار مهم و حیاتی می باشد .

بخار مبرد می تواند در زیر لایه های رنگ. جوش. زنگ زدگی. رسوبات و عایق لوله جریان یابد. اغلب اوقات، گاز مبرد ممکن است فاصله زیادی از محل نشت نشان دهد. به همین دلیل تمیز کردن محل نشت با از بین بردن رنگ سست ، رسوبات یا زنگ زدگی بسیار مهم است. عایق لوله و روغن و گریس نیز باید جدا و تمیز شوند. زیرا باعث خطا در نشت یاب های الکترونیکی می شوند.

سایر خدمات تخصصی تکنو تهویه:

 

انواع نشت

1- نشت مشخص

نشت های مشخص نشتی هستند که می توانند در حالت استراحت یا خاموش بودن دستگاه شناسایی شوند. به عنوان مثال وجود یک نشت مشخص در اتصال رزوه ای یا جوشی اواپراتور به آکومولاتور که کاملا نمایان است. نشت مشخص ، خوشبختانه در بین همه نشت ها متداول ترین نوع است.

2- نشت های وابسته به فشار

نشت های وابسته به فشار تنها با افزایش فشار سیستم قابل تشخیص هستند. از نیتروژن برای تحت فشار قرار دادن سیستم ها به حدود 150 psig  در فشار پایین و 450 psig در فشار بالا استفاده می شود. هرگز از هوا یا اکسیژن خالص استفاده نکنید. زیرا به دلیل وجود روغن در سیستم ، احتمال انفجار وجود دارد. می توان یک گاز مایع مبرد همراه با نیتروژن وارد سیستم نمود.

این گاز به نشت یاب های الکترونیکی اجازه می دهد تا محل نشت را تشخیص دهند. در صورت که نشتی از نوع مشخص نباشد، باید آزمایش نشت وابسته به فشار انجام شود. برای تعیین نشت های وابسته به فشار می توان از محلول میکرو فوم نیز استفاده کرد. شکل 2 تجهیزات نشت یابی وابسته به فشار را نشان می دهد.

شکل 2 محلول میکروفوم و کپسول نیتروژن را نشان می دهد.

3- نشت های وابسته به دما

نشت های وابسته به دما با انبساط در گرما ارتباط دارند. اینها معمولاً به دلیل انسداد هوای محیط یا کندانسور در دمای بالا ایجاد می شوند. همچنین ممکن است هنگام دیفراست ایجاد شوند.

4- نشت های وابسته به ارتعاش

نشت های وابسته به ارتعاش فقط در حین کارکرد دستگاه اتفاق می افتد. فشار مکانیکی حرکت ، چرخش ، جریان مبرد یا تغییر حالت دمپرها همگی با نشت های وابسته به ارتعاش مرتبط هستند.

5- نشت های وابسته به ترکیب

نشت های وابسته به ترکیب عیب هایی هستند که برای ایجاد نشت به دو یا چند شرط نیاز دارند. به عنوان مثال ، دما ، لرزش و فشار باعث انبساط و نفوذ گاز به منیفولد تخلیه در کمپرسور سمی هرمتیک می شود.

6- ریزنشت تجمعی

ریزنشتهای تجمعی مجموعه ای از نشتهای منفرد هستند که برای تشخیص آنها با ابزار استاندارد بسیار کوچک هستند. از دست دادن مبرد طی سالهای طولانی کار ، مقدار کمی شارژ مبرد را کاهش می دهد. سیستمی که اتصالات ، جوش ها ، درزها یا فلنج های زیادی داشته باشد احتمالاً تعداد بیشتری ریزنشت تجمعی خواهد داشت.

لینک های مرتبط با تاسیسات :

روش های یافتن محل نشتی

وجود روغن در محل نشتی در نشت های مشخص

تشخیص درست محل نشت تنها با مشاهده دقیق توسط تکنسین تبرید امکان پذیر است. خوشبختانه در همه سیستم های برودتی مقداری روغن کمپرسور را با مبرد در داخل سیستم گردش می کند. روغن با نشت گاز مبرد از سیستم خارج می شود و محل نشت آغشته به روغن می گردد. محل نشت روغن مرطوب به نظر می رسد و معمولا مانند شکل 3 مقداری تغییر شکل می دهد.

شکل 3 یک لرزه گیر است که یک لکه روغن با نشت مبرد روی آن تشکیل شده است.

تکنسین باید تعیین کند که رطوبت مشاهده شده روغن است. این مسئله را می تواند با مالیدن انگشتان خود و تشخیص روغن تایید نماید. مشاهده روغن اولین روش تشخیص نشتی است ، اما به دلایل زیر همیشه قابل استناد نیست:

1-  روغن به دلیل نصب شیلنگ های منیفولد و مجموعه گیج مانند شکل 4 تقریبا همیشه روی شیرهای سرویس وجود دارد. غالباً ، این قسمتها به اشتباه به عنوان نقطه اصلی نشت شناخته می شوند.

شکل 4 وجود روغن روی شیر سرویس.

2- لکه های روغن می توانند از موتورها ، پمپ ها و منابع دیگر ایجاد شوند.

3- باقیمانده روغن ممکن است نتیجه نشت قبلی باشد.

4- روغن همیشه در هر محل نشتی وجود ندارد. ممکن است ماهها حتی سالها طول بکشد تا باعث انباشته شدن کافی روغن در محل نشتی شود.

5- ممکن است روغن با ریزنشت وجود نداشته باشد.

6- روغن ممکن است در مسیر حرکت مبرد در سیستم ، به برخی از نقاط نشت نرسد.

7- ممکن است در بعضی از کمپرسورها روغن وجود نداشته باشد.

 

تست نشتی توسط نشت یاب الکترونیکی

برای یافتن بسیاری از نشتی هایی که قابل شناسایی نیستند ، می توان از نشت یاب های الکترونیکی استفاده نمود. جهت این کار ابتدا برق سیستم را قطع کنید. فشار سیستم را بین 150 psig و 350 psig قرار دهید. دستگاه نشت یاب الکترونیکی را در بالاترین میزان حساسیت کالیبره کنید. پروب ردیاب نشتی الکترونیکی را مانند شکل 5 در قسمت مورد نظر قرار دهید. دو آزمایش متوالی که پاسخ هر دو مثبت باشد ، وجود نشتی را تایید می کند.

شکل 5 یک تکنسین تبرید را در حال بررسی وجود نشتی با نشت یاب الکترونیکی در کنترلر فشار نشان می دهد.

آزمایش نشتهای وابسته به فشار

جهت انجام این تست از نیتروژن با فشار 150 psig تا 450 psig استفاده کنید. در پلاک مشخصات تجهیزات معمولاً حداکثر فشار مجاز ذکر شده است. همچنین همیشه اطمینان حاصل کنید که شیرآلات و سایر اجزا می توانند این فشارها را تحمل نمایند. کل قسمتهای مشکوک را آغشته به کف نمایید. گاهی ممکن است جهت تشخیص تا 15 دقیقه زمان نیاز باشد. شکل 6 روش نشت یابی تحت فشار را نشان می دهد.

شکل 6 یک نشت بزرگ را در خروجی TXV نشان می دهد.

نشت یابی توسط محلولهلی رنگی و فلورسنت.

در این روش محلول رنگی به سیستم تزریق و توسط فشار ازت در قسمت های مختلف سیستم پخش می شود. محل نشتی به واسطه محلول رنگی توسط نور فرا بنفش نمایان می گردد. شکل 7 تست نشتی به روش محلول رنگی را نشان می دهد.

شکل 7 تست نشتی با محلول رنگی

 

تکنو تهویه ارائه دهنده خدمات تخصصی در زمینه سیستم های تهویه و مطبوعمی باشد. که شامل :

  • انواع چیلر
  • انواع مینی چیلر
  • داکت اسپلیت ها
  • اسپلیت ها
  • پمپ و بوستر پمپ
  • پکیج و موتورخانه
  • فن کویل ها
  • تاسیسات مسکونی و صنعتی و تجاری

با ما تماس بگیرید.

خط ویژه ۶۶۳۹۶۳۵۵۰۲۱

 

 

 

جهت آشنایی بیشتر با سیستم های تهویه مطبوع میتوانید شبکه های اجتماعی تکنو تهویه را دنبال فرمایید:

 

 

 

نوشته‌های تازه

سایر مطالب و مقالات

پیمایش به بالا