چرا پکیج رسوب می گیرد؟

چرا پکیج رسوب می گیرد؟

بعضی ها مجبور هستند مرتبا پکیج شان را اسید شویی کنند. قبلا نیز با شما درباره تعمیر پکیج و تعمیر پکیج بوتان صحبت کرده بودیم.

میدانید دلیل این کار چیست؟ به دلیل اینکه آب مصرفی آنها سختی زیادی دارد.

مطالب مرتبط:

 

سختی آب چیست؟

به مواد معدنی و نمکهای محلول در آب، سختی آب گفته میشود. مثل کلسیم، منیزیم ، منگنز ، آهن و خیلی از مواد معدنی دیگر. هر چقدر این مواد در آب بیشتر باشند ، آب سخت تری هم داریم.

  • حالا سختی آب چه ضرری دارد؟

سختی آب باعث ایجاد رسوب می شود.

 

  • در چه قسمت هایی این رسوب ایجاد میشود؟

هرجایی که با این آب سخت در تماس باشد . از کلیه های بدن انسان تا کتری و سماور و پکیج و آبگرمکن و … .

 

  • چه چیزی این رسوب را بیشتر میکند؟

گرما و حرارت دیدن آب این رسوبها رو بیشتر می کند. چرا؟ چون هم باعث بیشتر شدن یا به اصطلاح اشباع آنها میشود. و هم باعث تغییر ساختارشان میگردد.

 

  • رسوبهای داخل کتری را دیده اید؟

اینها همان کلسیم و منیزیم یا سختی آب هستند. که با گرم شدن آب به اصطلاح اشباع شده و روی کتری میچسبند. در واقع گرما کار را برای چسبیدن رسوبها راحت تر میکند.

 

  • ضرر این رسوب ها برای پکیج و آبگرمکن و دیگ آبگرم چیست؟

واضح است که هرچقدر سختی آب بیشتر باشد. رسوب داخل مبدل پکیج و آبگرمکن و دیگ سریعتر و بیشتر ایجاد می گردد.

 

  • واکنش ما به رسوب گرفتن این وسایل چیست؟

معمولا افراد اقدام به اسید شویی می کنند. غافل از اینکه با این کار هم مبدل پکیج را ضعیفتر میکنیم. و هم با خورده شدن دیواره مبدل باعث میشویم دفعات بعد پکیج زودتر رسوب بگیرد. زیرا دیواره مبدل را نا همواره کرده ایم. و از حالت صاف خارج کرده ایم. پس رسوب بهتر به آن میچسبد.

 

  • اما حال چه کار میتوانیم انجام دهیم که مبدل آبگرمکن یا پکیج اصلا رسوب نگیرد؟

بهترین راه پیشگیری ، استفاده از یک سختی گیر مناسب می باشد.

 

  • سختی گیر پکیج چیست و چه کار میکند؟

سختی گیر باعث میشود سختی های آب یا از بین بروند یا کاملا بی اثر شوند. و نتوانند به مبدل بچسبند. فقط مراقب باشید سختی گیر را با فیلتر و صافی اشتباه نگیرید.

 

  • اگر سختی گیر نصب نکنیم ، چقدر طول میکشد پکیج رسوب بگیرد؟

این مسئله بستگی به اینکه آب مصرفی چقدر سختی داشته باشد. و قبلا چند بار اسید شویی کرده باشیم. البته به جنس و کیفیت لوله های پکیج و آبگرمکن هم بستگی دارد.

 

  • چند نوع سختی گیر داریم؟

سه مدل مختلف سختی گیر پکیج در بازار وجود دارد.

در گذشته با شما درباره تعمیرات فن کوئل نیز سخن گفته بودیم.

سختی گیر مغناطیسی یا آهنربایی

این سختی گیرها یک آهنربای خیلی قوی دارند. که این آهنربا ساختار مولکولهای منیزیم و کلسیم و بقیه مواد محلول در آب را تغییر داده و مانع تشکیل رسوبات میشود. سختی گیرهای مغناطیسی رسوبات آب را حذف نمیکنند. بلکه فقط کاری میکنند که این رسوبات ته نشین نشوند. شایان ذکر است هنوز هیچ تحقیق علمی و دقیقی عملکرد آنها را تایید نکرده.

چرا پکیج رسوب می گیرد1

 

سختی گیر الکترونیکی

این سختی گیرها یک برد الکترونیکی دارند که بوسیله برق امواج الکترومغناطیسی درست میکنند. مکانیزم عملکرد این سختی گیرها روی سختی آب،دقیقا مانند سختی گیر مغناطیسی می باشد. با این تفاوت که سختی گیر مغناطیسی ، آهنربای دائم داشته ولی سختی گیر الکترونیکی ندارد.

چرا پکیج رسوب می گیرد2

 

سختی گیر شیمیایی

این سختی گیر یک قسمت پلاستیکی دارد.چیزی شبیه به لیوان به آن وصل میشود. در مسیر آب وروی به پکیج نصب می گردند.

چرا پکیج رسوب می گیرد3

البته باید مراقب بود که ورودی و خروجی اشتباه نشود. سختیگر های شیمیایی انواع مختلفی دارند. اما معمولا همه آنها تا فشار 8 بار را میتوانند تحمل کنند..

مواد داخل این سختی گیرها کریستال یا گرانول پلی فسفات است. که حداکثر هر 6 ماه یکبار باید تعویض شوند. اگر آنها را تعویض نکنیم خاصیت خود رو از دست می دهند. و باقی مانده آنها مثل خمیر وارد پکیج میشوند. که این خود باعث گرفتگی مبدل پکیج میشود.

 

سختی گیر شیمیایی یا همان پلی فسفات چطور کار میکنند؟

آب که از لیوان پر از پلی فسفات رد میشود. مقدار کمی پلی فسفات را در خودش حل کرده و نحوه واکنش کلسیم و منیزیم و آهن موجود در آب را تغییر میدهد.

البته لازم به ذکر است که از فسفات ها در سیستم های تصفیه آب برای جلوگیری از خوردگی لوله کشی آب و بی اثر کردن سختی آب زیاد استفاده میشود.

پس به نظر بهترین انتخاب می باشد.

نوشته‌های تازه

سایر مطالب و مقالات

اسکرول به بالا