گرمایش از کف

گرمایش از کف یک سیستم تامین هوای گرم و دمای آسایش است. محبوبیت این سیستم ، به طور فزاینده ای در حال افزایش است. اما موارد زیادی وجود دارد که باید قبل از انتخاب و نصب این سیستم از آن مطلع شوید. این مقاله همه مواردی را که باید بدانید توضیح می دهد.

مطالب مرتبط:

مزایای گرمایش از کف

اگر می خواهید سیستم گرمایش خانه جدید خود را انتخاب کنید یا در گرمایش خانه فعلی خود تغییراتی ایجاد نمایید . گرمایش از کف گزینه ای مطلوب برای اینکار می باشد . این سیستم در واقع به نوعی کل کف خانه شما را به رادیاتور تبدیل می کند و باعث بهبود سطح راحتی می شود. همچنین این سیستم نسبت به سیستم رادیاتور سنتی تقاضای آبگرم کمتر و در نتیجه مصرف انرژی پایینتری دارد.

این امر به این دلیل می باشد که گرمایش از کف با دمای کار پایینتر (حدود 40 درجه سانتیگراد) نسبت به سیستم رادیاتور که به طور معمول در حدود 65 درجه سانتیگراد است کار می کند.

گرمایش از کف با فناوری های تجدیدپذیر مانند پمپ های حرارتی بسیار خوب کار می کند و می تواند به جلوگیری از ایجاد نقاط سرد در خانه کمک کند. همچنین نیاز به رادیاتور را از بین می برد. این به نوبه خود در مورد چیدمان و قرار دادن مبلمان انعطاف پذیری بیشتری در طراحی ایجاد می کند. همچنین اگر می خواهید سیستم BMS در خانه خود راه اندازی کنید ، گرمایش از کف یک انتخاب عالی می باشد.

بهترین زمان نصب سیستم گرمایش از کف در زمان ساخت خانه می باشد. اما می توان با ایجاد تغییراتی ، گرمایش از کف را در ملک موجود نصب نمود. اما برای نصب این سیستم در این شرایط ، انعطاف پذیری کمتر و محدودیت بیشتری وجود دارد.

گرمایش از کف چیست؟

گرمایش از کف شامل نصب لوله حاوی آبگرم در کف است. به طوری که کل کف مانند یک رادیاتور عمل می کند و اتاق را از زمین گرم می نماید

دو نوع اصلی وجود دارد:

گرمایش از کف الکتریکی

در این سیستم بجای استفاده از لوله های آبگرم ، از المنت برای گرمایش استفاده می شود.

گرمایش از کف با آبگرم یا گرمایش از کف مرطوب (که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت)

از نظر اصولی ، یک سیستم گرمایش از کف مرطوب دارای لوله هایی است که با آب گرم پر می شوند. توسط دیگ بخار یا پمپ حرارتی تغذیه می شوند. روی عایق کف نصب می شوند و به طور معمول با لایه نازک ماسه و سیمان پوشیده می شوند.

اگر سیستم گرمایش از کف برای تمام خانه را انتخاب می کنید ، باید لوله های جداگانه ای برای هر اتاق نصب نمایید. به طوری که هر اتاق یک زون جداگانه را تشکیل می دهد. با این کار می توانید زمان گرم شدن آن اتاق یا زون و مدت زمان آن را کنترل کنید. با این روش شما دیگر مجبور به گرم کردن فضاهای خالی از سکنه نخواهید شد و صرفه جویی قابل توجهی در مصرف انرژی خواهید کرد.

جهت آشنایی با تعمیر پمپ و بوستر پمپ که بخش مهمی از سیستم های گرمایش میباشد مطلب مربوطه را مطالعه فرمایید.

هزینه گرمایش از کف چقدر است؟

هزینه های گرمایش از کف بسته به اندازه ملک ، میزان گرمایش مورد نیاز ساختمان و اینکه این یک ساختمان جدید ، یا در حال نوسازی متفاوت خواهد بود.

نصب گرمایش از کف نسبت به سیستم رادیاتور گران تر است و هزینه آن معمولاً 20 تا 50 درصد بیشتر است.

رادیاتورها معمولا ارزان تر هستند. نصب آسانتری دارند. در هنگام انتخاب اندازه و مدل ، تنوع بیشتری دارند. اما کارایی کمتری دارند و فضای منزل را اشغال می کنند. شاید بزرگترین مشکل سیستم رادیاتور این است که در اتاقهای بزرگتر اختلاف دمای نقاط مختلف اتاق به 4 درجه سانتیگراد نیز می رسد. این یعنی تعادل دمایی در اتاق وجود ندارد.

با توجه به افزایش قیمت تامین انرژی ، نمی توان از سیستمی که 15 درصد تقاضای انرژی را کاهش می دهد (در مقایسه با سیستم رادیاتور) چشم پوشی کرد. این چیزی است که با تعادل دمایی بیشتر و افزایش فضای قابل استفاده اتاق به دست می آید.

شما میتوانید جهت آشنایی با سایر تجهیزات تهویه مطبوع و روش های نگهداری آنها مطالب زیر را دنبال نمایید:

ضخامت کف تمام شده برای سیستم گرمایش از کف چقدر است؟

ضخامت لایه ای که لوله های گرم و مرطوب در آن قرار می گیرند تأثیر چشمگیری در نحوه استفاده از سیستم خواهد داشت.

یک لایه ضخیم مدت زمان بیشتری برای گرم کردن اتاق نیاز دارد. در حالی که یک لایه نازک واکنش سریع تری دارد.

اگر لوله ها در کف بتونی قرار بگیرند ، کف تمام شده می تواند حداکثر تا 150 میلی متر ضخامت داشته باشد . معمولا در این شرایط بیش از چهار ساعت زمان ، جهت گرم کردن اتاق نیاز می باشد. در این شرایط بهتر است در زمان هایی که اتاق خالی از سکنه می باشد ، سیستم را در دمای پایین تر اتاق – مثلاً 15 یا 16 درجه سانتیگراد – تنظیم نمایید.

ضخامت یک لایه شن و ماسه و سیمان استاندارد به طور معمول از 65 میلی متر تا 75 میلی متر است و گرم شدن اتاق می تواند بیش از دو ساعت طول بکشد.

با استفاده از لایه های نازک تر به ضخامت 35 میلی متر تا 40 میلی متر ، زمان گرم شدن اتاق به حدود 30 تا 40 دقیقه کاهش می یابد.

اینکه کدام ضخامت صحیح و مناسب باشد به شرایط محیطی ، کاربری اتاق ، ابعاد اتاق و نوع سیستم تامین آبگرم بستگی دارد.

یکی از چالش های اساسی هنگام نصب گرمایش از کف در خانه های موجود ، افزایش کف تمام شده است. پس از نصب عایق و کف نهایی نصب شده ، ممکن است ارتفاع کف حدود 150-200 میلی متر افزایش یافته باشد.

سیستم های کمی وجود دارند که به طور خاص برای آن شرایط ساخته شده اند و می توانند مستقیماً روی کف های موجود نصب شوند. در این سیستم ها معمولاً لوله ها قطر کمتری دارند و در دمای بالاتر کار می کنند. تأثیر این امر این است که کف زمین بسیار سریعتر از  سیستم های معمولی گرم می شود.

 

کدام کف پوش ها در سیستم گرمایش از کف عملکرد بهتری دارند؟

کاشی ، سنگ یا موارد مشابه معمولاً به عنوان پوشش مطلوب استفاده می شوند. آنها گرما را به جای عایق جذب می کنند و اجازه می دهند که گرما به داخل اتاق تابانده شود. کف پوشهای چوبی معمولی تمایل به عایق بندی و کاهش کارایی سیستم دارد. اما چوب فراوری شده با ضخامت کم تأثیر محسوسی بر خروجی گرما ندارد.

کنترل سیستم گرمایش از کف

به دو روش صورت می پذیرد:

کنترل دیجیتال که برای تعیین دمای هر زون از یک ترموستات استفاده می شود. در این سیستم می توان دمای هر اتاق را در محدوده خاصی به طور خودکار کنترل نمود. کنترل هر زون در جایی قرار می گیرد که صاحب خانه بتواند تنظیمات را انجام دهد.

کنترل دستی که در آن منیفولدها و شیرهای دستی جهت کنترل هر زون نصب می شود. در این روش دمای هر زون قابل کنترل نیست. تنها می توان میزان جریان گردش آب گرم را به طور تقریبی کنترل نمود. منیفولدها و شیرها معمولا به طور جمعی در یک باکس و روی کلکتورهای رفت و برگشت نصب می شود.

با بخش اسپلیت تکنو تهویه بیشتر آشنا شوید:

در صورت اضافه شدن گرما یش از کف به سیستم رادیاتور موجود ، سیستم کنترل دیگری مورد نیاز خواهد بود. خوشبختانه ترموستات های بی سیم (که برخی از آنها را می توان با برنامه تلفن همراه کنترل کرد) نصب را بسیار آسان تر می کنند.

در نهایت ، کارایی و موفقیت این سیستم ها به کیفیت و طراحی آن بستگی دارد. انتخاب شرکتی که خدمات طراحی خوب و نگهداری های بعدی را ارائه دهد مهم است. اگر طراحی اشتباه باشد بعید به نظر می رسد که صاحب خانه تا زمانی که یک فصل را برای گرم شدن از سیستم استفاده نماید . متوجه مشکلات طراحی و نصب سیستم شود و در آن زمان ممکن است خیلی دیر شده باشد.

تیم فنی شرکت معتبر تکنو تهویه ، با دانش و تجربه سالیان دراز خود آماده ارائه خدمات مختلف در زمینه سیستمهای گرمایش از کف به شما عزیزان می باشد. خدمات ما با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب به شما عرضه می شود.

 

نوشته‌های تازه

سایر مطالب و مقالات

اسکرول به بالا