استخر و تصفیه آب

استخر و تصفیه آب

یکی از تفریحات بسیار مفید و مفرح شنا کردن می باشد. شنا کردن علاوه بر اینکه ورزش بسیار مفیدی می باشد ، آرامش بخش نیز هست. آب درمانی یکی از روشهای رایج درمان جسمی و روحی می باشد. به همین دلیل است که امروزه استفاده از استخرهای عمومی و خصوصی رواج زیادی یافته است. این استخرها در کاربریهای خصوصی ، عمومی و آموزشی مورد استفاده قرار می گیرند. مطالب مرتبط

اهمیت تجهیزات استخر

اما با تمام مزایایی که استفاده از استخر و شنا کردن در بر دارد ، در صورت عدم دقت در انتخاب تجهیزات ، مشکلات زیادی نیز به همراه خواهد داشت. یکی از رایجترین مشکلات ، وجود میکروب ها و باکتری های بیماری زا در آب می باشد. به خصوص هنگام استفاده از استخرهای عمومی ، این مورد بیشتر دیده می شود. به همین دلیل است که انتخاب تجهیزات مناسب تصفیه و گردش آب ، از اهمیت زیادی برخوردار است.

مبدل گرمایشی استخر

اصولا گردش آب در استخرها به دو دلیل انجام می گیرد. دلیل اول ، ایجاد دمای مناسب برای آب می باشد. استخرهایی که در فصول سرد مورد استفاده قرار می گیرند ، نیاز به سیستم گرمایشی مناسب برا ی آب دارند. برای اینکار معمولا از مبدلهای حرارتی استفاده می شود. این مبدلها در دونوع پوسته لوله و صفحه ای ساخته می شوند. اینکه از کدام نوع از این مبدلها استفاده می کنید ، چندان اهمیتی ندارد. نکته مهم در انتخاب مبدل جنس متریال آن می باشد. به دلیل استفاده از کلر و مواد شیمیایی دیگر در استخرها ، باید از مبدل استیل استفاده نمایید. زیرا مبدلهای مسی به سرعت خورده شده و سوراخ می شوند.

محاسبه ظرفیت مبدل گرمایشی استخر

نکته مهم دیگر در انتخاب مبدل حرارتی استخر ، ظرفیت گرمایشی آن می باشد. برای این منظور شما می بایست حجم آب استخر را محاسبه نمایید. سپس با استفاده از فرمولهایی به ظرفیت حرارتی مناسب دست پیدا کنید. در محاسبه ظرفیت گرمایشی مبدل ، به مقدار تبادل حرارتی سطح استخر دقت نمایید. زیرا بیشتر تلفات گرمایی از سطح استخر می باشد.

کنترل دمای آب استخر

معمولا در استخرهای بزرگ ، یک پمپ مجزا برای سیستم گرمایشی استخر در نظر می گیرند. آب استخر به صورت مجزا توسط این پمپ به گردش در آمده و از مبدل عبور می کند. برای کنترل دمای آب هم از ترموستات می توانید استفاده نمایید و هم از سیستمهای کنترلی پیشرفته تر نظیر BMS . دمای مناسب جهت آب استخر محدوده 28 درجه سانتیگراد می باشد.

تصفیه آب استخر

موردی که بسیار مهمتر از بحث گرمایش آب استخر می باشد ، بحث تصفیه آب استخر است. تصفیه آب در استخرها به دو روش انجام می پذیرد. روش اول تصفیه فیزیکی آب می باشد. به این معنی که ابتدا می بایست ذرات معلق و خارجی از آب حذف شوند. برای این منظور ، آب ابتدا از سبد پمپ استخری عبور می کند. سبد پمپ برگ ها و قطعات بزرگ را از آب جدا می کند. البته اگر سیستم تصفیه شما اسکیمری باشد ، خود اسکیمر نیز مجهز به سبد می باشد. بنابراین همواره باید سبد پمپ و اسکیمر را کنترل نمایید.

فیلتر شنی ، کارتریجی ، دیاتومه

پس از سبد پمپ ، آب استخر وارد یکی از فیلترهای شنی ، کارتریجی و یا دیاتومه می شود. هر سه نوع این فیلترها جهت جذب ذرات کوچک مورد استفاده قرار می گیرند. ذرات کوچک و چربی حاصل از لوازم آرایشی و تعریق بدن شناگران توسط این فیلترها حذف می شوند. انتخاب این فیلتر ها نیازمند دانش و شناخت کافی از عملکرد آنها می باشد. جهت انتخاب صحیح فیلتر می توانید با کارشناسان و متخصصین تکنو تهویه مشورت نمایید. اندازه مناسب فیلتر نیز بسیار مهم می باشد. طبیعتا هر چه حجم آب در گردش شما بیشتر باشد ، به فیلتر بزرگتری نیاز پیدا می کنید.

تصفیه شیمیایی آب استخر

پس از تصفیه فیزیکی نوبت به تصفیه شیمیایی آب می رسد. مرسوم ترین روش تصفیه شیمیایی ، استفاده از کلر می باشد. استفاده از کلر در انواع شناور ، تزریقی ، خطی و به صورت نمکی مرسوم می باشد. در نوع شناور شما کافیست یک قرص کلر را در ظرف مخصوص قرار داده و روی آب شناور کنید. برای نوع خطی هم از قرص و هم از تزریق مایع کلر می توان استفاده کرد. در نوع نمکی باید از دستگاه کلر زن نمکی استفاده کنید. در این سیستم ، شما کلر را مستقیما به آب اضافه نمی کنید. بلکه نمک طعام را به آب اضافه کرده و دستگاه با تجزیه آن به کلر و سدیم ، عمل تصفیه شیمیایی را انجام می دهد. علاوه بر کلر ، استفاده از برم نیز کاربرد زیادی در تصفیه آب استخر دارد.

ازن ژنراتور

سیستمهای جدیدتر نظیر ژنراتور های ازن نیز امروزه بسیار کاربرد دارند. ازن بسیار فرار بوده و شناگر را از نظر مسمویت شیمیایی بر اثر کلر ، مصون می دارد. اما به دلیل عدم پایداری ، آب موجود در استخر همواره فاقد ازن می باشد. استفاده از کلر از این جهت که وجود کلر آزاد را تقریبا تضمین می کند ، بسیار مناسب می باشد. اما اندازه صحیح تزریق آن بسیار حیاطی می باشد. حجم تزریق کلر و برم  به حجم آب استخر ، تعداد شناگران ، کاربری استخر ، خصوصیات شیمیایی آب مانند pH و سختی آب بستگی دارد.

لزوم کنترل آب استخر

همواره می بایست کنترل های مستمر و مناسب بر کیفیت آب صورت بگیرد. به خصوص در استخرهای عمومی که بار استخر بسیار بیشتر می باشد. در استخرهای خصوصی به دلیل استفاده کمتر ، بحث آلودگی میکروبی چندان جدی گرفته نمی شود. بنابراین معمولا اهمیت تصفیه شیمیایی آب در آنها نادیده گرفته می شود. حال آنکه به دلیل استفاده نامنظم و ماند آب ، آلودگی در این استخر ها نیز می تواند خطر ساز باشد. وجود یک سیستم منظم گردش آب در این استخرها بسیار ضروری می باشد. به اینگونه که حتی در ساعاتی که کسی از استخر استفاده نمی کند ، پمپ سیرکوله اتوماتیک روشن شده ، و گردش آب به طور منظم انجام شود.

اهمیت نگهداری از استخر

با توجه به مواردی که در بالا ذکر گردید ، اهمیت نگهداری از استخر و تصفیه آب بسیار مهم به نظر می رسد. بنابراین کنترل ، نگهداری و تعمیر استخر و تجهیزات مرتبط با آن را به اهل فن بسپارید. تکنو تهویه با تجربه بسیار در زمینه تعمیر و نگهداری استخر و تجهیزات وابسته ، همواره در کنار شما خواهد بود. ما یک تیم متخصصص و کاربلد را در اختیار داریم. چه استخر شما عمومی باشد ، چه خصوصی و چه آموزشی ، ما با بهترین تیم متخصص و فنی در کنار شما هستیم. تکنو تهویه سالها تجریه خود را جهت آسایش و سلامت شما به کار خواهد گرفت ، تا همواره شما آسوده و سلامت باشید.

برای مطالعه منابع بیشتر کلیک کنید .

نوشته‌های تازه

سایر مطالب و مقالات

پیمایش به بالا