تعمیر کمپرسور چیلر

تعمیر کمپرسور چیلر
تعمیر کمپرسور چیلر در تکنو تهویه

تعمیر کمپرسور چیلر، زمانی نیاز می شود که کمپرسور چیلر شما معیوب باشد. در چنین مواردی شما در ابتدا به تعمیر کمپرسور چیلر می اندیشید. چرا که قیمت کمپرسور چیلر نسبتا بالا می باشد.

اما هر کمپرسوری را نمی توان تعمیر کرد. تمامی چیلرهای تراکمی ، چه آب خنک و چه هواخنک ، دارای کمپرسور هستند. کمپرسور وظیفه ایجاد تراکم مبرد را به عهده دارد. تمامی کمپرسورها ، فارق از نوع و مدل همین کار را می کنند.

اما فقط برخی از آنها را می توان تعمیر نمود. این به دلیل ساختار کمپرسور می باشد. بعضی از آنها غیر قابل تعمیر هستند. برخی دیگر نیز در شرایط خاصی ارزش تعمیر دارند.

برای تعمیر کمپرسور چیلر و کسب اطلاعات بیشتر راجع به آن ، با شماره تلفن های 88596109 و 66396355 تماس بگیرید.

پیشنهاد مطالعه مطالب بیشتر:

 

با این روشها کمپرسور چیلر را خراب کن!

شاید شما هم دوست داشته باشید که خرابی کمپرسور چیلر را تجربه کنید!

یا شاید هم هوس کردید که پولهای خود را دور بریزید!

یا شاید هم دلتان برای دیدن یک تعمیرکار چیلر تنگ شده باشد!

در هر صورت با روشهای زیر، به راحتی می توانید کمپرسور چیلر خود را خراب کنید. به شما قول می دهیم که اصلا کار سختی پیش رو نخواهید داشت:

  • سرویس دوره ای چیلر خود را پشت گوش بیاندازید! اصلا چیز مهمی نیست. فوقش چیلر شما خراب می شود. قطعا شما پول اضافی برای خرج کردن کنار گذاشته اید.
  • از یک سرویسکار مبتدی چیلر استفاده کنید. حتما به او بگویید که نیازی به اندازه گیری پارامترهای حساس سیکل تبرید نمی باشد. همین که با چیلر شما عکس یادگاری بگیرد ، کافیست.
  • اگر چیلر شما از نوع آب خنک است ، برج خنک کن چیلر را سرویس نکنید! بگذارید که لجن ها و جلبک ها وارد کندانسور شده و فشار چیلر را بالا ببرند. نهایتا به کمپرسور فشار آمده و می سوزد. به همین راحتی!
  • به سر و صدای اضافی ایجاد شده در چیلر اهمیت ندهید! شاید روغن کمپرسور شما اسیدی شده و قطعات متحرک آن در حال خورده شدن هستند. چه فرقی می کند. شما که در آخر می خواهید کمپرسور چیلر خود را بسوزانید.
  • تخلیه آب چیلر، هنگام تغییر فصل را فراموش کنید. بگذارید اواپراتور و کندانسور یخ زده و بترکد. در این صورت آب وارد کمپرسور می شود و به راحتی می سوزد. مگر سوختن کمپرسور چیلر مهم است!

 

تست کمپرسور چیلر

تست کمپرسور چیلر، باید توسط یک متخصص با تجربه صورت گیرید. قبل از اینکه کمپرسور را به برق وصل کنید ، باید از سلامت سیم پیچ های آن اطمینان حاصل نمایید. اگر سیم پیچ ها اتصالی داشته باشند ، قطعا باعث پریدن فیوز می شوند.

تست سیم پیچ های کمپرسور ، باید با مولتی متر انجام شود. چنانچه از سلامت سیم پیچ های کمپرسور چیلر مطمئن شدید ، می توانید که آن را به برق وصل کنید.

مورد مهم دیگر در تست کمپرسور چیلر ، بررسی جریان کشی کمپرسور می باشد. جریان مصرفی کمپرسور باید در محدوده مجاز باشد. این مقدار روی پلاک کمپرسور حک شده است.

مرحله نهایی تست کمپرسور چیلر ، بررسی فشار ایجاد شده توسط آن می باشد. برخی از کمپرسورها ، ظاهرا سالم هستند ، اما توانایی ایجاد فشار را ندارند. این کمپرسورها معمولا دچار شکستگی سوپاپ شده اند.

مطالب مرتبط جهت مطالعه بیشتر:

 

تعمیر کمپرسور چیلر تراکمی

همانطور که در مقالات دیگر توضیح دادیم ، چیلرها در دو نوع جذبی و تراکمی ساخته می شوند. اما کمپرسور فقط در نوع تراکمی کاربرد دارد. زیرا عملیات تراکم مبرد ، فقط در سیکل تبرید تراکمی انجام می شود.

بنابراین اگر شما صاحب یکی از چیلرهای پر دردسر جذبی هستید ، به تعمیر کمپرسور چیلر تراکمی نیاز پیدا نمی کنید. کمپرسور چیلر تراکمی انواع مختلفی دارد. طرز ساخت و نوع طراحی مکانیکی کمپرسور ، تعیین کننده نوع آن می باشد.

این مهم است که شما انواع کمپرسور را بشناسید. زیرا تعمیر کمپرسور چیلر تراکمی برای همه چیلرها انجام نمی شود. بعضی از کمپرسورها اساسا ارزش تعمیر ندارند. بنابراین بهتر است که با ادامه خواندن این مقاله ، کمپرسورهایی که تعمیر می شوند را بشناسید.

جهت افزایش اطلاعات در زمینه نگهداری و تعمیر چیلر می توانید تعمیرات چیلر خانگی و تعمیر و نگهداری چیلر را مطالعه نمایید.

 

انواع کمپرسور چیلر ( Type Of  Compressor )

بهتر است که شما انواع کمپرسور چیلر را بشناسید. زیرا کمپرسورهای چیلر انواع مختلفی دارند. آنها را می توان به روشهای مختلف دسته بندی کرد. ابتدایی ترین روش دسته بندی کمپرسورها ، از نظر نحوه ساخت می باشد. از این لحاظ انواع کمپرسور چیلر به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

  • یک :کمپرسور هرمتیک ( Hermetic Compressor )
  • دو :کمپرسور سمی هرمتیک ( Semi Hermetic Compressor )
  • سه :کمپرسور باز ( Open Type Compressor )

تمامی کمپرسورهای استفاده شده در سیکل های تبرید ، قطعا یکی از این سه نوع می باشند. اینکه در یک چیلر کدامیک از این کمپرسورها استفاده شده است ، به ظرفیت و نحوه طراحی آن بستگی دارد.

معمولا در چیلرهای با ظرفیت پایین از نوع کمپرسور هرمتیک ( Hermetic Compressor ) ، ظرفیت متوسط از نوع کمپرسور سمی هرمتیک ( Semi Hermetic Compressor ) و ظرفیت بالا از نوع کمپرسور باز ( Open Type Compressor ) استفاده می شود.

 

کمپرسور هرمتیک ( Hermetic Compressor )

کمپرسور هرمتیک ( Hermetic Compressor ) به کمپرسورهایی گفته می شود که کاملا بسته و پلمپ می باشند. مانند کمپرسورهایی که در یخچال خانگی و یا کولرهای گازی استفاده می شوند. بدنه این کمپرسورها ، به وسیله جوشکاری پلمپ شده است.

کمپرسور هرمتیک ( Hermetic Compressor ) معمولا قابل تعمیر نمی باشند. زیرا برای تعمیر آنها ، باید بدنه کمپرسور با سنگ فرز شکافته شود. همچنین پس از تعمیر کمپرسور ، باید مجددا جوش داده شود. بنابراین تعمیر آنها معمولا مقرون به صرفه نیست. مگر در موارد خاص.

کمپرسورهای هرمتیک ، معمولا در سه نوع زیر ساخته می شوند:

  • یک :کمپرسور هرمتیک پیستونی یا رفت و برگشتی ( Reciprocating Hermetic Compressor )
  • دو: کمپرسور هرمتیک روتاری ( Rotary Hermetic Compressor )
  • سه: کمپرسور هرمتیک اسکرال یا حلزونی ( Scroll Hermetic Compressor )

 

کمپرسور هرمتیک پیستونی یا رفت و برگشتی

کمپرسور هرمتیک پیستونی یا رفت و برگشتی ( Reciprocating Hermetic Compressor ) ، همانطور که از نامش پیداست ، یک کمپرسور رفت و برگشتی محسوب می شود. آنها دارای سیلندر و پیستون هستند. این کمپرسورها ، معمولا در ظرفیت های پایین ساخته می شوند.

کاربرد آنها بیشتر در یخچال های خانگی ، یخچال های صنعتی و برخی از کولرهای گازی می باشد. در میان کمپرسورهای هرمتیک ، تعمیر کمپرسور هرمتیک پیستونی ، رواج زیادی دارد.

معمولا از  کمپرسور هرمتیک پیستونی یا رفت و برگشتی ( Reciprocating Hermetic Compressor ) در چیلرها استفاده نمی شود. این به دلیل ظرفیت پایین این کمپرسورها می باشد. ناگفته نماند که راندمان این کمپرسورها ، از اعضای دیگر تیم هرمتیک ها ، پایینتر است.

مطالب مرتبط:

 

کمپرسور هرمتیک روتاری ( Rotary Hermetic Compressor )

کمپرسور هرمتیک روتاری ( Rotary Hermetic Compressor ) ، از دسته کمپرسورهای دورانی محسوب می شوند. آنها از یک سیلندر و پیستون گرد و در حال چرخش استفاده می کنند. مبرد با چرخش پیستون در گوشه سیلندر به دام افتاده و متراکم می شود.

راندمان این کمپرسورها ، نسبت به کمپرسور هرمتیک پیستونی ، بالاتر می باشد. اما به دلیل ساختار طراحی ضعیف ، خرابی آنها بیششتر از نوع پیستونی می باشد.

بر اساس ساختار کمپرسور هرمتیک روتاری ( Rotary Hermetic Compressor ) ، می توان گفت که تعمیر آنها به نوعی غیر ممکن است. با توجه به محل نصب مکانیزم تراکم ، باز کردن پلمپ آنها ، آسیب زیادی به کمپرسور وارد می کند.

 

کمپرسور هرمتیک اسکرال یا حلزونی ( Scroll Hermetic Compressor )

در میان اعضای خانواده کمپرسورهای هرمتیک ، کمپرسور هرمتیک اسکرال یا حلزونی ( Scroll Hermetic Compressor ) از همه محبوب تر است. زیرا علاوه بر داشتن راندمان بالا ، کیفیت عملکرد بسیار خوبی نیز دارد. این به دلیل طراحی فوق العاده این کمپرسور می باشد.

لازم به ذکر است که از بین کمپرسورهای هرمتیک ، فقط از این نوع در چیلرها استفاده می شود. این به دلایل زیر می باشد:

  • راندمان بالاتر کمپرسورهای اسکرال نسبت به دیگر اعضای خانواده هرمتیک ها
  • امکان تولید و ساخت آنها در ظرفیت های بالاتر
  • مقاومت بالاتر این کمپرسورها در مقابل برگشت مبرد مایع
  • سر و صدای کمتر این کمپرسورها نسبت به ظرفیت های مشابه در انواع دیگر

با توجه به دلایل فوق ، معمولا از کمپرسور هرمتیک اسکرال یا حلزونی ( Scroll Hermetic Compressor ) در ساخت چیلرها تا ظرفیت 150 تن استفاده می شود.

خاطرنشان می گردد قبلا درباره تعمیر مینی چیلر و تعمیر چیلر در تهران با شما سخن گفته بودیم.

 

تعمیر کمپرسور هرمتیک اسکرال یا حلزونی ( Scroll Hermetic Compressor )

همانطور که قبلا ذکر شد ، کمپرسورهای اسکرال ، از دسته کمپرسورهای هرمتیک محسوب می شوند. بنابراین تعمیر کمپرسور کمپرسور هرمتیک اسکرال یا حلزونی ( Scroll Hermetic Compressor ) ، کار چندان ساده و کم هزینه ای نمی باشد.

برای تعمیر کمپرسور هرمتیک اسکرال یا حلزونی ( Scroll Hermetic Compressor ) ، باید بدنه آنها شکافته شود تا به قطعات داخلی آن دسترسی داشته باشید. اینکه بدنه کمپرسور اسکرال را از کدام قسمت شکاف دهید ، خود نیازمند تجربه فراوان می باشد.

علاوه بر آن ، مورد مهم دیگر پیدا کردن قطعات داخلی این کمپرسور می باشد. چون این کمپرسورها اساسا غیر قابل تعمیر ساخته شده اند ، قطعات آنها نیز به سختی یافت می شود.

اما شما نگران نباشید. با شماره های 88596109 و 66396355 تماس بگیرید و تعمیر کمپرسور اسکرال خود را به تکنو تهویه بسپارید.

همچنین میتوانید بخش تعمیرات فن کوئل و تعمیر موتورخانه و پکیج در تهران را جهت آشنایی بیشتر با خدمات تکنو تهویه بازدید فرمایید.

 

کمپرسور سمی هرمتیک ( Semi Hermetic Compressor )

کمپرسور سمی هرمتیک ( Semi Hermetic Compressor ) ، از پر کاربردترین کمپرسورها در ساخت چیلر می باشند. این کمپرسورها به نحوی ساخته شده اند که می توان با باز کردن چند پیچ ، به قطعات داخلی کمپرسور دسترسی پیدا کرد. به همین دلیل به آنها سمی هرمتیک می گویند.

کمپرسور سمی هرمتیک ( Semi Hermetic Compressor ) ، معمولا در چیلرهای بالای 50 تن تبرید نصب می شود. البته این یک قانون قطعی و غیر قابل نقض نیست.

این کمپرسورها ، معمولا در سه نوع زیر ساخته می شوند:

  • یک کمپرسور پیستونی یا رفت و برگشتی ( Reciprocating Compressor )
  • دو کمپرسور اسکرو ( Screw Compressor )
  • سه کمپرسور سانتریفیوژ ( Centrifugal Compressor )

باید به این امر توجه نمود که در کمپرسورهای سمی هرمتیک ، موتور محرک الکتریکی ، در داخل کمپرسور نصب شده و معمولا توسط مبرد خنک می شود.

نکته مثبت دیگری که در مورد کمپرسورهای سمی هرمتیک وجود دارد این است که آنها معمولا قابل تعمیر هستند.

 

کمپرسور پیستونی یا رفت و برگشتی ( Reciprocating Compressor )

همانطور که گفته شد ، کمپرسور پیستونی یا رفت و برگشتی ( Reciprocating Compressor ) ، هم به صورت هرمتیک وجود دارد و هم به صورت سمی هرمتیک. اما باید دانست که نوع هرمتیک کمپرسور پیستونی ، فقط در ظرفیت های پایین ساخته می شود.

کمپرسورهای پیستونی ، از لحاظ عملکرد کاملا شبیه به موتور اتومبیل هستند. آنها دارای قطعاتی مانند سیلندر ، پیستون ، شاتون ، میل لنگ ، رینگ پیستون و سوپاپ هستند.

از کمپرسور پیستونی یا رفت و برگشتی ( Reciprocating Compressor ) بیشتر در ساخت سردخانه ها استفاده می شود. کاربرد آنها به دلیل سر و صدای بالا و راندمان پایین نسبت به کمپرسور اسکرو و اسکرال ، در چیلرها بسیار محدود است.

 

تعمیر کمپرسور پیستونی یا رفت و برگشتی ( Reciprocating Compressor )

با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد ، حالا می دانید که کمپرسورهای سمی هرمتیک ، قابل تعمیر هستند. کمپرسور سمی هرمتیک پیستونی نیز از این قائده مستثنی نیست.

تعمیر کمپرسور پیستونی یا رفت و برگشتی ( Reciprocating Compressor ) ، مانند هر تخصص دیگری ، نیاز به دانش و تجربه دارد. در صد بالایی از خرابی هایی که در کمپرسور پیستونی رخ می دهد ، از نوع مکانیکی هستند.

شکستگی شاتون و سوپاپ ها ، خوردگی سیلندرها ، خرابی یاتاقان ها و خرابی بلبرینگ ها از عیوب شایع در تعمیر کمپرسور پیستونی یا رفت و برگشتی ( Reciprocating Compressor ) می باشد.

موتور الکتریکی استفاده شده در کمپرسور پیستونی ، از نوع قفس سنجابی می باشد. بنابراین سوختن استاتور موتور الکتریکی نیز در تعمیر کمپرسور پیستونی بسیار شایع است.

جهت تعمیر کمپرسور پیستونی با شماره تلفن های 88596109 و 66396355 تماس بگیرید.

در صورت نیاز میتوانید از قسمت تعمیر پمپ و بوستر پمپ نیز بازدید فرمایید.

 

کمپرسور اسکرو ( Screw Compressor )

این روزها کمپرسور اسکرو ( Screw Compressor ) ، کاربرد بسیار زیادی در ساخت چیلرها دارد. دلیل این امر راندمان بسیار مناسب و عملکرد خوب این کمپرسور در ظرفیت های بالا می باشد. البته صدای پایینتر آن نسبت به کمپرسور پیستونی ، در ظرفیت مشابه ، چندان بی تاثیر نیست.

کمپرسور اسکرو ( Screw Compressor ) با نام کمپرسور پیچی و یا کمپرسور مارپیچی نیز شناخته می شود. این کمپرسور از دسته کمپرسورهای دورانی می باشد.

کنترل ظرفیت در کمپرسورهای اسکرو نسبت به کمپرسورهای پیستونی بسیار راحت تر انجام می شود. این کمپرسورها ، جزء دسته سمی هرمتیک ها محسوب می شوند. بنابراین قابل تعمیر هستند.

یادآور می شود تکنو تهویه نمایندگی چیلر مک کوی(McQuay) و نمایندگی چیلر تویو TOYO می باشد.

 

تعمیر کمپرسور اسکرو ( Screw Compressor )

تعمیر کمپرسور اسکرو ( Screw Compressor ) ، به دلیل سمی هرمتیک بودن آن ، کاملا ممکن می باشد. البته به صرفه بودن تعمیر کمپرسور اسکرو ، منوط به حجم و میزان خرابی در آن می شود.

به یاد داشته باشید که کمپرسورهای اسکرو ، از سیستم بسیار پیچیده و حساسی بر خوردار هستند. روتورها یا همان قطعات مارپیچی ، دارای فاصله هوایی بسیار کمی نسبت به هم هستند. چنانچه در تعویض بلبرینگ های کمپرسور اسکرو ، موارد لازم لحاظ نشود ، امکان ساییدگی بین روتورها وجود دارد.

بسیاری از کمپرسورهای اسکرو ، جهت تغییر ظرفیت از قطعه ای به نام اسلایدر یا لغزنده استفاده می کنند. اسلایدر باید بتواند بدون مشکل در محل خود به جلو و عقب حرکت کند.

این کار به وسیله یک سیلندر و فشار روغن پشت آن انجام می شود. پس می بینید که تعمیر کمپرسور اسکرو ، بسیار پیچیده می باشد. بنابراین تعمیر آن را به هر کسی نسپارید.

برای تعمیر کمپرسور اسکرو ( Screw Compressor ) با شماره تلفن های 88596109 و 66396355 تماس بگیرید.

 

کمپرسور سانتریفیوژ ( Centrifugal Compressor )

کمپرسور سانتریفیوژ ( Centrifugal Compressor ) به دلیل قابلیت تراکم بالایی که دارد ، بیشتر در چیلرهای آب خنک با ظرفیت بالا استفاده می شود. این کمپرسورها ، همانطور که از نامشان پیداست ، به صورت گریز از مرکز عمل می کنند.

ضریب بالای تراکم ، آنها را به همنشین خوبی برای کندانسور های آب خنک تبدیل کرده است. البته شایان ذکر است که کاربرد کمپرسور سانتریفیوژ ( Centrifugal Compressor ) در چیلرهای موجود در ایران ، بسیار محدود است.

این کمپرسورها از یک محفظه حلزونی شکل ساخته شده اند. درون این محفظه یک پروانه قرار دارد. این پروانه معمولا از نوع بسته می باشد. این به دلیل ایجاد تراکم و فشار بیشتر می باشد.

برای آشنایی با خدمات تخصصی تکنو تهویه خدمات تکنو تهویه و تعمیرات تخصصی تکنو تهویه را بازدید فرمایید.

 

تعمیر کمپرسور سانتریفیوژ ( Centrifugal Compressor )

همانطور که قبلا ذکر شد ، کاربرد کمپرسور سانتریفیوژ در چیلرهای موجود در ایران ، بسیار محدود است. اما به هر حال چیلرهایی هستند که از این کمپرسور استفاده می کنند.

تعمیر کمپرسور سانتریفیوژ ( Centrifugal Compressor ) ، به دلیل سمی هرمتیک بودن آن ، کاملا مقدور است. اما باید دانست که ساختار مکانیکی این کمپرسور به گونه ای است که خرابی های مکانیکی آن به نسبت دیگر مدلها ، محدودتر می باشد.

معمولا خرابی هایی که در تعمیر کمپرسور سانتریفیوژ ( Centrifugal Compressor ) دیده می شود ، شامل خرابی بلبرینگ ها ، خوردگی پروانه و یا سوختکی سیم پیچ آن می باشد.

 

کمپرسور باز ( Open Type Compressor )

کمپرسور باز ( Open Type Compressor ). به کمپرسوری گفته می شود که موتور الکتریکی به صورت جداگانه و در خارج از کمپرسور نصب می شود. این موتور الکتریکی معمولا به وسیله تسمه و یا کوپلینگ با کمپرسور مرتبط می شود.

هنگام کوپل کردن موتور الکتریکی با کمپرسور، با به هم تراز بودن آن بسیار توجه نمود. در صورت عدم هم ترازی بین آنها ، قطعا بلبرینگ هر دو دستگاه آسیب خواهد دید.

کمپرسور باز ( Open Type Compressor ) معمولا از نوع کمپرسور پیستونی می باشد. البته ممکن است که انواع دیگری نیز استفاده شود. اما غالبا از نوع کمپرسور پیستونی می باشد.

تعمیر کمپرسور چیلر2
تعمیر کمپرسور چیلر در تکنو تهویه

تعمیرات کمپرسور چیلر

تعمیرات کمپرسور چیلر، به دلیل اهمیتی که کمپرسور در ساختار یک چیلر دارد، نیاز به تخصص فراوان خواهد داشت. ضمن اینکه با توجه به توضیحات فوق، تنوع کمپرسورهای استفاده شده در چیلرها ، بسیار زیاد است. کمپرسورهایی نظیر:

  • Emerson
  • Danfoss
  • Tecumseh
  • Carrier
  • Daikin
  • BITZER
  • Mycom
  • copeland

اما پیش از اینکه به تعمیرات کمپرسور چیلر بیاندیشید، باید از عملکرد صحیح چیلر خود آگاهی داشته باشید. بهترین راه برای تشخیص اینکه آیا به تعمیرات کمپرسور چیلر احتیاج دارید یا خیر، کنترل عملکرد چیلر است.

برای اینکار باید پارامترهایی نظیر:

  • فشار دیسشارژ
  • دمای دیسشارژ
  • سابکولینگ
  • فشار ساکشن
  • دمای ساکشن
  • سوپر هیت مبرد را کنترل نمایید.

جهت استفاده از خدمات تعمیر چیلر و تعمیر کمپرسور چیلر ، با شماره های 88596109 و 66396355 تماس بگیرید. کارشناسان متخصص ما جهت تعمیر کمپرسور چیلر در کنار شما هستند.

 

مشکلات کمپرسور چیلر

مشکلات کمپرسور چیلر، به نوع کمپرسور بستگی دارد. اگر کمپرسور چیلر به خوبی کار نکند. قطعا سرما دهی چیلر مختل می شود. مشکلات کمپرسور چیلر که معمولا به چشم می خورد، شامل موارد زیر می باشد:

  • کاهش فشار کمپرسور چیلر
  • وجود سر و صدای زیاد
  • روشن نشدن کمپرسور
  • وجود نشتی در بدنه و اتصالات
  • عدم وجود روغن در کمپرسور چیلر
  • وجود لرزش در کمپرسور

موارد فوق، بخشی از مشکلاتی هستند که در کمپرسور چیلر می توان مشاهده کرد. رفع این مشکلات. نیاز به تعمیر کمپرسور چیلر دارد. اما تعمیر هر کمپرسور به نوع آن بستگی خواهد داشت.

جهت رفع مشکلات کمپرسور چیلر. با شماره های

تماس بگیرید.

جهت مطالعه بیشتر درباره سیستم های تهویه مطبوع

را بازدید فرمایید.

 

5/5 - (13 امتیاز)
نوشته‌های تازه

سایر مطالب و مقالات

پیمایش به بالا