آموزش کاربردی برودت و تهویه مطبوع (قسمت اول)

آموزش کاربردی تهویه مطبوع. تبرید ، همانطور که در این مقاله به آن اشاره می شود ، به مفهوم خنک کردن هوا یا مایعات است. بنابراین دمای پایین تری را برای حفظ :

  • غذا
  • نوشیدنی های خنک
  • ساخت یخ

و بسیاری از موارد دیگر فراهم می کند.

اما تهویه مطبوع شامل خنک سازی :

  • فضا
  • گرمایش
  • رطوبت زنی
  • رطوبت زدایی
  • تهویه و بهبود کیفیت هوای

داخلی می باشد . برای درک بهتر آموزش کاربردی تهویه مطبوع ابتدا تاریخچه آن را بررسی میکنیم.

تکنو تهویه نمایندگی چیلر مک کوی(McQuay) و نمایندگی چیلر تویو TOYO در ایران.

 

تاریخچه یخچال ، تهویه مطبوع و فرایند سردسازی

بیشتر شواهد نشان می دهد. که چینی ها اولین ذخیره کننده یخ و برف طبیعی برای خنک کردن شراب و سایر غذاهای لذیذ بودند.

شواهد نشان می دهد که در چین از اوایل سال 1000 قبل از میلاد از سرداب های یخ استفاده می شده است. یونانیان و رومی های اولیه نیز برای نگهداری یخ از چاله های زیرزمینی استفاده می کردند. که آنها را با کاه، علف های هرز و سایر مواد می پوشاندند. تا عایق بندی شده و برای مدت طولانی حفظ شود.

مردم باستان مصر و هند مایعات را در کوزه های متخلخل خنک می کردند. این کوزه ها در هوای خشک شب قرار گرفته. و تبخیر مایعاتی که از دیواره های متخلخل تراوش می کردند. باعث خنک شدن مایعات درون آن می شد. برخی شواهد نشان می دهد که سرما از تبخیر آب از دیواره این کوزه ها تولید شده. و گرما را به هوای خنک شب انتقال می داد.

در قرون هجدهم و نوزدهم ، یخ های طبیعی در زمستان در شمال ایالات متحده از دریاچه ها و حوضچه ها بریده شده. و برای استفاده در ماه های گرم در زیر زمین ذخیره می شدند. مقداری از این یخ ها درون خاک اره بسته بندی شده. و به ایالت های جنوبی منتقل شده تا برای نگهداری مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد .

در اوایل قرن بیستم ، هنوز در ایالت های شمالی معمول بود که یخ ها از حوضچه ها بریده می شدند. و در یخدان های باز نگهداری می شدند. یخ با خاک اره عایق بندی شده و به خانه ها و مشاغل تحویل داده می شد.

 

کشف گاز تبریدی

در سال 1823 ، مایکل فارادی کشف کرد. که برخی از گازها تحت فشار ثابت با خنک شدن متراکم می شوند. در سال 1834 ،جیکوب پرکینز ، آمریکایی ، یک سیستم تبرید بسته با استفاده از انبساط مایع. و سپس فشرده سازی برای تولید سرما ایجاد کرد. وی از اتر به عنوان مبرد ، کمپرسور دستی ، کندانسور آب خنک و اواپراتور جهت خنک کردن مایعات استفاده کرد. برای این سیستم حق ثبت اختراع انگلیس به وی تعلق گرفت .

در همان سال در بریتانیای کبیر ،  L. W. Wright با کاهش فشار ناگهانی هوای فشرده ، یخ تولید کرد.

 

آمونیاک برای سرما

در سال 1842 . جان گوری . پزشک فلوریدا ظرفی از آمونیاک را بالای یک پله قرار داد. و اجازه داد آمونیاک تقطیر شده ، به وسیله تبخیر خنک شود. این اصل اساسی امروزه در تهویه هوا و یخچال استفاده می شود. همچنین در سال 1856 . جیمز هریسون . مخترع استرالیایی ، مهاجر از اسکاتلند به آمریکا ، از آمونیاک استفاده تجربی کرد. اما مجدداً به تجهیزات کمپرسور اتر در تجهیزات قبلی که ساخته شده بود ، بازگشت. در سال 1858 . یک مخترع فرانسوی . فردیناند کاره . یک یخچال مکانیکی را با استفاده از آمونیاک مایع در یک کمپرسور تولید کرد. و موفق به ساختن یخ شد. به طور کلی ، تبرید مکانیکی اولین بار برای تولید یخ طراحی شده بود.

همچنین جهت افزایش اطلاعات و آموزش کاربردی برودت و تهویه مطبوع مطالعه مطلب مرتبط زیر نیز پیشنهاد می گردد :

 

 

دی اکسید گوگرد به عنوان مبرد

در سال 1875 ، رائول پیکتت از سوئیس از دی اکسید گوگرد به عنوان مبرد استفاده کرد. دی اکسید گوگرد یک روان کننده است و می تواند به عنوان مبرد و هم به عنوان روان کننده کمپرسور استفاده شود .

این مبرد به طور مکرر پس از سال 1890 و در کشتی های انگلیسی تا دهه 1940 مورد استفاده قرار گرفت. یخچالهای ریلی توسط گوستاووس سویفت در سال 1881 ساخته شد و در سال 1890 ، مایکل کودیایی آنها را بهبود بخشید. از دی اکسید گوگرد در دستگاه تبرید آدیففرن-سینگرون نیز استفاده شد که در سال 1894 توسط کشیش و فیزیکدان فرانسوی ، پدر مارسل آدیفرن ثبت اختراع شد. در اصل برای خنک کردن مایعات ، مانند شراب ، برای راهبان طراحی شده بود. طراح کمپرسور Scotch-yoke بود.

 

کنترل رطوبت در سیستم تبرید

در سال 1902 ، ویلیس کریر ، “پدر تهویه مطبوع” ، یک کنترل رطوبت را برای همراهی با سیستم جدید خنک کننده هوا طراحی کرد. او پیشگام تهویه مطبوع مدرن بود. در سال 1915 ، او به همراه مهندسان دیگر شرکت مهندسی کریر را تأسیس کرد که اکنون به عنوان اولین شرکت در صنعت تهویه و تبرید شناخته می شود.

در سال 1918 ، شرکت کلویناتور ، با نام اصلی Electro Automatic Refrigeration Corporation ، به وجود آمد و اولین یخچالهای خانگی کلویناتور را فروخت. یخچال و فریزر از نوع دو قسمتی بود که در آن واحد کمپرسور در زیرزمین نصب شده و به یک اواپراتور در یخدان که در آشپزخانه قرار داشت ، متصل می شد. شرکت Guardian Refrigerator یخچالی تولید کرده بود که آن را Guardian می نامیدند.

جنرال موتورز در سال 1919 گاردین را خریداری کرد و یخچال و فریزری را که آنها Frigidaire نامیدند تولید کرد. تا سال 1929 ، فروش یخچال به 800،000 دستگاه رسید. متوسط قیمت از 600 دلار در 1920 به 169 دلار در1939 کاهش یافت.

در دهه 1930 ، یخچال و فریزر در راه استفاده گسترده در خانه ها و موسسات تجاری آمریکا بود.

 

ساخت کمپرسور سیستم تبرید

در سال 1923 ، نایزر یک کمپرسور و کندانسور آب خنک برای کابین های بستنی را معرفی کرد ، که اولین واحد بستنی تجاری محسوب می شود. نایزر خیلی زود در شرکت کلویناتور ادغام شد. در سالهای 1923 – 1926 ، واحدهای تولید شده توسط Savage Arms از اولین واحدهای تجاری خودکار کنترل شده بودند. کمپرسور Savage Arms فاقد سیل ، پیستون و قطعات متحرک داخلی بود. تنها یک ستون جیوه ای فشرده شده به عنوان گاز مبرد در سیستم وجود داشت. کمپرسور عملاً بی صدا بود.

 

تبرید جذبی

در سال 1928 ، پاول کروسلی یک دستگاه تبرید نوع جذبی را به بازار عرضه کرد تا مردم بتوانند در مناطق روستایی که برق ندارند ، از آن استفاده کنند. آمونیاک و آب از طریق مشعل نفت سفید تولید برودت می کردند و می توانستند دمای داخلی را تا 43 درجه فارنهایت یا کمتر کاهش دهند. بسته به دمای اتاق مکعب های یخ برای مدت زمانی حدود 36 ساعت ساخته می شدند.

در سال 1939 ، کمپانی کوپلند اولین کمپرسور موفقیت آمیز سمی هرمتیک (کوپلامتیک)را ارائه داد .

سه تغییر مهندسی باعث موفقیت این کمپرسورها شد:

  1. سیم پیچ های موتور عایق پارچه ای با عایق گلایپتال جایگزین شدند .
  2. عایق نئوپرن در ترمینال های الکتریکی جایگزین عایقهای چینی شد .
  3. شیرها برای بهبود کارایی دوباره طراحی شدند.

همچنین جهت افزایش اطلاعات و آموزش کاربردی برودت و تهویه مطبوع مطالعه مطلب مرتبط زیر نیز پیشنهاد می گردد :

 

تولید مبرد R12

در طول این سالها مبردهای مختلف زیادی تولید شده است. مبرد R-12 ، یک کلروفلوئوروکربن  (CFC) است که در سال 1931 توسط توماس میدگلی از شرکت اتیل و شرکت C.F. Kettering از جنرال موتورز تولید شد. در سال 1974 ، دو استاد دانشگاه کالیفرنیا ، شروود رولند و ماریو مولینا “نظریه ازن” را ارائه دادند.

فرضیه آنها این بود که مبردهای CFC منتشر شده در جو در حال تخریب لایه ازن محافظ زمین هستند. دانشمندان مطالعاتی را در ارتفاع زیاد انجام دادند و نتیجه گرفتند که CFC ها در حقیقت با کاهش اوزون ارتباط دارند. نمایندگان ایالات متحده ، کانادا و بیش از 30 کشور دیگر در سپتامبر 1987 در مونترال کانادا گرد هم آمدند تا سعی کنند مشکل مبردها و تأثیری که بر تخریب ازن داشتند را برطرف کنند. خروجی این جلسه پروتکل مونترال بود که تا سال 1989 توسط 100 کشور تصویب شد. این امر موجب توقف جهانی تولید CFC از سال 1986 شد.

 

HCFC مجاز است

این پروتکل همچنین تولید HCFC ، از سال 1992 مجاز اعلام کرد. علاوه بر این ، پروتکل برنامه ای را برای مالیات مبرد CFC تنظیم کرد. با ادامه تحقیقات در مورد کاهش اوزن ، ارزیابی مجدد و به روزرسانی پروتکل مونترال نیز ادامه دارد. در زمان نوشتن این مقاله ، جدیدترین به روزرسانی ها به شرح زیر است:

  • نوامبر1990  رئیس جمهور جورج اچ دبلیو بوش اصلاحیه های قانون هوای پاک را امضا کرد که منجر به مسدود شدن تولید و ممنوعیت برخی از مبردها می شود .
  • ژوئیه 1992   سازمان حفاظت محیط زیست تخلیه عمدی مبردهای CFC و HCFC را در هوا خلاف قانون اعلام کرد .
  • EPA  1993  بازیافت مبردهای CFC و HCFC را اجباری کرد .
  • نوامبر EPA 1994 مهلت برنامه صدور گواهینامه تکنسین را تعیین کرد. تکنسینهای فعلی HVAC / R باید تا این تاریخ دارای گواهینامه EPA باشند .
  • نوامبر 1995   سازمان حفاظت محیط زیست تخلیه عمدی مبردهای جایگزین HFC و همه مخلوط مبرد را در هوا خلاف قانون اعلام کرد .
  • 1996  سازمان حفاظت محیط زیست ساخت مبردهای CFC را برخلاف قانون اعلام کرد .
  • 1996 سازمان حفاظت محیط زیست یک برنامه تدریجی تولید HCFC را تنظیم کرد که تولید مبردهای HCFC را تا سال 2030 کاملاً متوقف می کند .
  • ژوئن1998   سازمان حفاظت محیط زیست مقررات جدیدی را در مورد استانداردهای بازیابی / بازیافت ، میزان نشت تجهیزات و مبردهای جایگزین پیشنهاد داد .
  • تولید مبرد HCFC در سال 2004 35 ٪ کاهش یافت .

برای آشنایی بیشتر با اسپلیت ها مطالب زیر پیشنهاد می گردد:

 

 

ممنوعیت کامل تولید R22

کاهش HCFC در سال 2007 از 65 درصد به 75 درصد و کاهش تولید از سال تولید پایه 1989 تسریع شد.

استفاده R-22 در تجهیزات جدید از سال 2010 ممنوع است. تولید یا واردات R-22 و R-142b ، به استثنای استفاده در تجهیزات تولید شده قبل از 1 / 1 / 2010 ممنوع است.

کاهش 90 درصدی تولید و استفاده از R22 و R142b تا سال 2015.

ممنوعیت کامل تولید R22 و R-142b در سال 2020.

ممنوعیت کامل تولید و استفاده از HCFC در سال 2020.

در سال 1997 ، پروتکل کیوتو با هدف کاهش انتشار گازهای گرم کننده جهانی در جهان ارائه شد. اثر گلخانه ای یا گرم شدن کره زمین به یک موضوع مهم زیست محیطی تبدیل شده بود.

تا سال 2008 . گرم شدن کره زمین به یک موضوع مهم زیست محیطی تبدیل شده بود. سیستم نمره گذاری برای کمک به مهندسان . پیمانکاران و مصرف کنندگان در شناخت “ارزش سبز” هر تأسیسات مکانیکی طراحی شده بود. R-410A . یک ماده مبرد موثر و بدون کلر بر مبنای HFC برای کاربردهای تهویه مطبوع مسکونی و سبک برای استفاده با کمپرسور اسکرال برای کارایی بیشتر ساخته شد.

ضریب بهره وری انرژی فصلی

امروز نیز ، هر سیستم خنک کننده اسپلیت مرکزی تولید شده در ایالات متحده باید حداقل دارای ضریب بهره وری انرژی فصلی ( SEER ) 13 باشد.

این نیاز به انرژی از 23 ژانویه 2006 توسط قانون فدرال اجباری شده است. “ارزش سبز” شامل بهره وری انرژی سیستم ، میزان تولید آلودگی و پایداری آن است. ساختمان های سبز و سیستم های مکانیکی سبز . به عنوان راهی برای جلوگیری از گرم شدن کره زمین در جهان امروز به طور فزاینده ای محبوب شده اند.

از سال 2008 تا 2012 . آگاهی سبز. گرم شدن کره زمین. بهره وری انرژی. صرفه جویی در انرژی. پایداری و ساختمان های با عملکرد بالا هنوز هم در خط مقدم نگرانی های زیست محیطی و انرژی هستند. ممیزی انرژی به بخشی جدایی ناپذیر در ارزیابی عملکرد انرژی ساختمانهای موجود تبدیل شده است. استانداردهای کارآیی بالاتر برای عملکرد ساختمان های جدید ایجاد شده است.

 

تیم فنی شرکت معتبر تکنو تهویه ، با دانش و تجربه سالیان دراز خود آماده ارائه خدمات مختلف در زمینه تعمیر و سرویس داکت اسپلیت به شما عزیزان می باشد. خدمات ما با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب به شما عرضه می شود. آموزش کاربردی برودت و تهویه مطبوع.

 

 

 

 

نوشته‌های تازه

سایر مطالب و مقالات

پیمایش به بالا