کولرگازی و اسپلیت تعمیر و شناخت اجزای آن

تعمیر کولرگازی و اسپلیت و شناخت اجزای آن: برای بسیاری از مشتریان محترم تکنوتهویه، تعمیر کولرگازی و اسپلیت و شناخت اجزای آن بسیار مهم است. باید گفت که یک کولرگازی از اجزای مختلفی تشکیل شده است. کارکرد منظم و صحیح این اجزا، باعث می شود که آسایش و راحتی خانه یا محل کار شما همواره فراهم باشد. شناخت اجزای کولرگازی، به شما کمک می کند که در صورت وجود مشکل، بتوانید اطلاعات لازم و مفیدی را به تکنسین تعمیرکار، ارائه نمایید. این کار قطعا باعث تشخیص بهتر مشکل، از جانب تعمیرکار خواهد شد. در ادامه به صورت تیتر وار اجزای کولرگازی را معرفی می نماییم. سپس به تشریح هر قسمت می پردازیم.

تعمیر کولر گازی و اسپلیت

 

اولین قسمت از کولرگازی، کمپرسور آن می باشد. کمپرسور قلب تپنده کولرگازی و سیستم تهویه مطبوع است. این قطعه مبرد را که یک گاز است فشرده می کند و به گازی با فشار بالا تبدیل می کند. این فرآیند دمای مبرد را افزایش می دهد و آن را برای ارسال به کندانسور آماده می کند. در همین راستا میتوانید تعمیر کولر گازی (اسپیلت) را نیز مطالعه بفرمایید.

 

کندانسور قطعه دیگر کولرگازی است که بعد از کمپرسور قرار دارد. کندانسور در خارج از ساختمان قرار دارد و وظیفه دفع گرمای جذب شده توسط مبرد را بر عهده دارد. کویل‌های کندانسور معمولاً از مس یا آلومینیوم ساخته می‌شوند و برای افزایش سطح برای انتقال حرارت بهتر، روی آنها نوارهای نازک آلومینیومی که فین نام دارند نصب می شود.

 

اواپراتور از دیگر اجزای کولرگازی است. اواپراتور در داخل ساختمان قرار دارد و وظیفه جذب گرما از هوای داخل ساختمان را بر عهده دارد. کویل های اواپراتور نیز معمولاً از مس یا آلومینیوم ساخته می شوند و مانند کندانسور، دارای فین هستند.

 

شیر این بیشه

قطعه شیر انبساط، همان قطعه جادویی کولرگازی است که در واقع سرمای مورد نیاز را ایجاد می کند. شیر انبساط جریان مبرد بین کندانسور و اواپراتور را کنترل می کند. مقدار مبرد وارد شده به اواپراتور را تنظیم می کند و از عملکرد بهینه آن را تضمین می نماید. پیشنهاد میگردد تعمیر کولر گازی و اسپلیت در تهران را نیز مطالعه کنید.

 

ترموستات دیگر قطعه مهم دستگاه است. ترموستات در واقع یک کنترل پنل است که به شما اجازه می دهد دمای دلخواه را برای منزل یا محل کار خود تنظیم کنید. سپس سیگنال‌ها را به سیستم دستگاه ارسال می‌کند و به آن می‌گوید بر اساس تنظیمات دمای دلخواه شما چه زمانی روشن و خاموش شود. نکته مهم اینجاست که کولرهای گازی، به جای ترموستات، یک برد کنترلی دارند که تمام فرایند عملکرد دستگاه را کنترل می کند.

 

اواپراتور کولرگازی دارای یک بلوور فن می باشد. این قطعه وظیفه گردش هوا در سراسر خانه یا محل کار شما را بر عهده دارد. بلوور فن اواپراتور هوا را از مجاری برگشت می‌کشد، آن را از روی فیلتر و اواپراتور عبور می دهد و پس از انتقال گرمای هوا به اواپراتور، مجددا آن را به محیط باز می گرداند.

 

کارکرد هماهنگ قطعات فوق، باعث ایجاد دمای مطلوب برای محل کار یا زندگی شما خواهد شد. چنانچه هر مشکلی در کارکرد آنها باشد، کولرگازی شما دمای مناسب را تامین نمی کند. در این صورت می توانید با تکنوتهویه تماس گرفته و از خدمات با کیفیت ما بهره مند شوید.

در ادامه به تشریح بیشتر این قطعات می پردازیم.

نحوه عملکرد کمپرسور کولرگازی

کمپرسور جزء حیاتی سیستم کولرگازی است و نقش مهمی در عملکرد کلی دستگاه دارد. وظیفه اصلی کمپرسور فشرده سازی گاز مبرد است. پس از فشرده سازی گاز در سیستم به گردش در می آید تا گرما را از فضای داخلی جذب کرده و به بیرون منتقل کن. در ادامه به تشریح گام به گام نحوه عملکرد کمپرسور کولرگازی می پردازیم.

 

اجزای اسپلیت

 

ابتدای مسیر از ورود مبرد به کمپرسور دستگاه آغاز می شود. مبرد به صورت گاز کم فشار و با دمای پایین وارد کمپرسور می شود. سپس کمپرسور این گاز کم فشار را دریافت کرده و فشرده می کند. در نتیجه این فشرده سازی، فشار و دمای مبرد افزایش می یابد. این فرآیند همچنین حجم مبرد را کاهش داده و آن را متراکم‌تر می‌کند.

با فشرده شدن مبرد، به دلیل افزایش فشار و اصطکاک درون کمپرسور، گرما تولید می شود. این گرما به کویل های کندانسور که در خارج از ساختمان قرار دارند منتقل می شود. گاز مبرد داغ و پرفشار سپس به کویل های کندانسور می رود و در آنجا گرمای خود را به هوای بیرون منتقل می کند و به حالت مایع متراکم در می آید. این انتقال گرما، به وسیله فن کندانسور، تسهیل می شود.

قطعه ایی کوچک اما حیاتی

سپس مایع مبرد متراکم و داغ، وارد شیر انبساط یا لوله مویی می شود. این قطعه وظیفه کاهش فشار مبرد را بر عهده دارد. پس از آن مبرد مایع کم فشار به کویل های اواپراتور داخل ساختمان برمی گردد. جایی که گرما را از فضای داخلی جذب می کند و دوباره به حالت گاز تبخیر می شود. تا زمانی که کمپرسور روشن است، این چرخه به طور مداوم تکرار می شود و کمپرسور به طور مداوم گاز مبرد را در سیستم فشرده و به گردش در می آورد.

به طور خلاصه، کمپرسور نقش مهمی در سیستم کولرگازی ایفا می کند. کلیه فرایند فوق و گردش مبرد، توسط کمپرسور انجام می شود. به نوعی می توان گفت که کمپرسور تجهیز اکتیو سیستم کولرگازی می باشد. و شاید بقیه اجزا را بتوان تجهیزات پسیو، در نظر گرفت.

نحوه عملکرد کندانسور کولرگازی

کندانسور کولر گازی جزء ضروری سیستم تهویه مطبوع است که به دفع گرمای تولید شده توسط کمپرسور کمک می کند. کندانسور معمولاً در خارج از ساختمان قرار دارد و از مجموعه ای از کویل هایی که مبرد در داخل آن حرکت می کند، تشکیل شده است. به همین دلیل کندانسور را در معرض هوای آزاد نصب می کنند تا این قطعه بتواند گرمای موجود در مبرد را به بیرون منتقل نماید.

برای آگاهی بیشتر از نحوه عملکرد کندانسور کولرگازی، ادامه مطلب را مطالعه نمایید. درک مقاله تعمیر کولرگازی و اسپلیت و شناخت اجزای آن، وابسته به خواند کامل این مطلب است.

مبرد پرفشار که دارای دمای بالایی است، از کمپرسور خارج شده و وارد کندانسور می شود. مبرد پس از خروج از کمپرسور به صورت گاز پرفشار و با دمای بالا وارد کندانسور می شود. در واقع کندانسور وظیفه انتقال حرارت از مبرد به هوای آزاد را برعهده دارد. کویل های کندانسور به گونه ای طراحی شده اند که گرمای مبرد را به هوای بیرون منتقل کنند. این باعث خنک شدن مبرد و تبدیل آن به مایع متراکم می شود. این فرآیند با جریان هوای بیرون بر روی کویل های کندانسور تسهیل می شود که به دفع گرمای تولید شده توسط کمپرسور کمک می کند.

تبدیل گاز به مایع در مبرد

هنگامی که مبرد گرمای خود را در هوای آزاد، رها می کند، دوباره به حالت مایع متراکم تبدیل می شود و به سمت کویل های اواپراتور داخل ساختمان جریان می یابد. تبدیل گاز داغ به مایع در کندانسور، چگالش نام دارد. برای تسهیل انتقال حرارت، یک فن کندانسور معمولاً برای دمیدن هوا روی کویل های کندانسور نصب می شود. فن به افزایش جریان هوا روی کویل ها کمک می کند. فن در واقع به بهبود یافتن انتقال حرارت کمک می کند.

 

به طور خلاصه، کندانسور وظیفه اتلاف گرمای تولید شده توسط کمپرسور را با انتشار آن به هوای بیرون از طریق مجموعه ای از کویل های پر از مبرد بر عهده دارد. فن کندانسور با افزایش جریان هوا روی کویل ها، انتقال حرارت را تسهیل می کند.

نحوه عملکرد شیر انبساط کولرگازی

شیر انبساط کولر گازی یکی از اجزای حیاتی سیستم تهویه مطبوع است که جریان مبرد را از کندانسور به اواپراتور تنظیم می کند. وظیفه اصلی آن این است که اطمینان حاصل کند که مقدار صحیح مبرد با فشار صحیح به اواپراتور تحویل داده می شود که به حفظ راندمان اواپراتور کمک می کند. آنچه در ادامه می آید، توضیحاتی درباره نحوه عملکرد شیر انبساط کولرگازی است. با ما هماره باشید.

در ابتدا مبرد پرفشار با دمای بالا وارد شیر انبساط می شود. زیرا مبرد پس از خروج از کندانسور به صورت مایع پرفشار و با دمای بالا می باشد که راهی جز ورود به شیر انبساط ندارد. شیر انبساط جریان مبرد را محدود می کند و باعث انبساط و کاهش فشار آن در هنگام عبور از شیر می شود. این فرآیند دمای مبرد را کاهش می دهد و آن را برای جذب گرما از طریق اواپراتور مناسب تر می کند.

شیر انبساط همچنین به تنظیم جریان مبرد در اواپراتور کمک می کند و اطمینان حاصل می کند که مقدار صحیح مبرد همیشه تحویل داده شود. این امر به جلوگیری از سرد شدن بیش از حد یا کاهش سرمای فضاهای داخلی کمک می کند. مبرد منبسط شده سپس به کمپرسور برمی گردد. جایی که گرما به دلیل فرایند فشرده سازی افزایش یافته و در نهایت برای دفع این گرما، مجددا مبرد وارد کندانسور می شود.

 

انواع شیر انبساط کولرگازی

در ادامه مقاله تعمیر کولرگازی و اسپلیت و شناخت اجزای آن، راجع به انواع شیر انبساط کولرگازی، صحبت می کنیم. انواع شیر انبساط کولرگازی در بازار وجود دارد. اما به طور کلی دو نوع اصلی از شیرهای انبساط بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. شیر انبساط حرارتی یا ترموستاتیک و شیر انبساط الکترونیکی که بسیار کارآمدتر از نوع قبلی می باشد.

شیرهای انبساط حرارتی در کولرگازی کمتر استفاده می شود. این شیرها از یک حباب پر از مایع حساس به حرارت استفاده می کنند که در پاسخ به تغییرات دما منبسط یا منقبض می شود. تغییر دمای مبرد و منبسط یا منقبض شدن مایع درون آن، باعث می شود که سوپاپ بر اساس آن باز یا بسته شود. شیرهای انبساط حرارتی نسبتا ساده و قابل اعتماد هستند اما ممکن است برای حفظ عملکرد بهینه نیاز به تنظیم دوره ای داشته باشند.

 

اما شیرهای انبساط الکترونیکی، هم مطمئن تر هستند و هم در کولرگازی های جدید، کاربرد بیشتری دارند. این شیرها از یک سیستم کنترل الکترونیکی برای تنظیم جریان مبرد بر اساس ورودی سنسورهای دما و سایر عوامل محیطی استفاده می کنند. شیر انبساط الکترونیکی، دقت و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به شیر انبساط حرارتی ارائه می دهد. اما ممکن است نصب و نگهداری آنها گران تر و پیچیده تر باشد.

 

نحوه عملکرد اواپراتور کولرگازی

اواپراتور کولر گازی جزء بسیار مهم سیستم تهویه مطبوع است که گرما را از فضاهای داخلی جذب کرده و آن را به هوای خنک تر تبدیل می کند. اواپراتور معمولاً در داخل ساختمان قرار دارد و از مجموعه ای از کویل های پر از مبرد تشکیل شده است که در معرض هوای داخل ساختمان قرار دارند. نحوه عملکرد اواپراتور کولرگازی، به شرح زیر است.

 

ابتدا مبرد کم فشار و دمای پایین، از طریق شیر انبساط وارد اواپراتور می شود. مبرد پس از خروج از شیر انبساط، به عنوان مایع کم فشار و دمای پایین وارد اواپراتور می شود. با عبور هوای داخل از روی کویل های اواپراتور، هوا با مبرد سرد تماس پیدا می کند که گرما را از هوا جذب کرده و باعث جذب رطوبت هوا نیز می شود. این فرآیند هوای داخل خانه را خنک می کند و سطح رطوبت آن را کاهش می دهد.

 

همانطور که مبرد گرما را از هوای داخل جذب می کند، تبخیر شده و به حالت گازی خود باز می گردد. این فرآیند با اطمینان از اینکه مبرد کافی برای جذب گرما از فضاهای داخلی در دسترس است، به حفظ راندمان بهینه سیستم کمک می‌کند. مبرد تبخیر شده سپس به کمپرسور برمی گردد، جایی که تحت یک فرآیند فشرده سازی قرار می گیرد که فشار و دمای آن را افزایش می دهد، قبل از اینکه برای خنک شدن بیشتر به کندانسور بازگردانده شود.

 

اواپراتور جزء ضروری سیستم تهویه مطبوع است زیرا وظیفه جذب گرما از فضاهای داخلی و تبدیل آن به هوای خنک تر را بر عهده دارد. با حفظ تمیزی اواپراتور و فیلتر آن، راندمان سیستم افزایش یافته و هوای بهتری را تجربه خواهید کرد.

 

تعمیر کولرگازی در غرب تهران

برای تعمیر کولر گازی در غرب تهران، راه های زیادی وجود دارد. مثلا می توانید، از موتورهای جستجو مانند google استفاده کنید. توصیه می کنیم که حتما نظرات را بخوانید و وب سایت شرکت را بررسی کنید تا در مورد خدمات و شرایط آنها بیشتر بدانید. یا اینکه می توانید از دوستان، خانواده یا همکاران خود بپرسید که آیا توصیه ای برای خدمات تعمیر کولر گازی در غرب تهران دارند. توصیه های شخصی می تواند راهی عالی برای یافتن یک شرکت قابل اعتماد باشد.

 

اگر کولر گازی شما هنوز تحت گارانتی است، ممکن است بخواهید با سازنده چک کنید تا ببینید آیا آنها خدمات تعمیر را در غرب تهران ارائه می دهند یا خیر. در نهایت استفاده از فضای مجازی نیز توصیه می شود. شاید در آنجا یک تعمیرکار مجرب یافتید.

اما پیشنهاد ما به شما، تماس با تکنو تهویه است.چرا؟ در ادامه پاسخ را خواهید یافت.

تعمیر با کیفیت کولرگازی با تکنوتهویه

امیدوارم که مقاله تعمیر کولرگازی و اسپلیت و شناخت اجزای آن را، تا اینجا مطالعه کرده باشید.تکنوتهویه در تلاش است که آگاهی شما در مورد کولرگازی افزایش یاید. تکنوتهویه یک شرکت پیشرو در ایران است که خدمات تهویه مطبوع از جمله نصب، نگهداری و تعمیر را ارائه می دهد. این شرکت دارای تیمی از تکنسین های مجرب است. که برای ارائه خدمات و تعمیرات با کیفیت بالا برای انواع سیستم های تهویه مطبوع آموزش دیده اند.

 

با توجه به نظرات مشتریان، تکنوتهویه در ارائه خدمات مطمئن و کارآمد تعمیر کولر گازی در غرب تهران شهرت دارد. مشتریان زمان پاسخگویی سریع، قیمت رقابتی و کیفیت کار بالا را ستایش کرده اند.

 

تکنوتهویه علاوه بر خدمات تعمیر، برنامه های نگهداری پیشگیرانه را نیز ارائه می دهد که می تواند به افزایش عمر سیستم تهویه مطبوع شما و کاهش نیاز به تعمیرات پرهزینه کمک کند. این شرکت از جدیدترین فناوری و تجهیزات برای تشخیص و رفع مشکلات در سریعترین زمان ممکن و به بهترین شکل استفاده می کند.

 

در مجموع تکنوتهویه با سابقه ارائه خدمات باکیفیت و رضایت مشتری، یک انتخاب معتبر برای تعمیر کولر گازی در غرب تهران می باشد.

در صورت امکان میتوانید از این مطلب نیز استفاده نمایید.

نوشته‌های تازه

سایر مطالب و مقالات

پیمایش به بالا