کولر گازی ، داکت اسپلیت ، چیلر سه پرچمدار مبارزه با گرما

کولر گازی ، داکت اسپلیت ، چیلر سه پرچمدار مبارزه با گرما

کولر گازی ، داکت اسپلیت ، چیلر

سه پرچمدار مبارزه با گرما

تحمل گرمای تابستان ، آن هم در شهر آلوده ای مثل تهران ، برای خیلی از مردم بسیار سخت و دشوار است. به همین دلیل همه ما پیش از آغاز تابستان ، برای مبارزه با گرمای طاقت فرسای این فصل زیبا ، آماده می شویم. تجهیزات زیادی برای پیروزی در این مبارزه وجود دارد که از بحث اصلی ما خارج است. هدف ما از این مقاله ، بررسی سه پرچمدار اصلی مبارزه با گرما ، یعنی کولر گازی ، داکت اسپلیت و چیلر می باشد. ما به عملکرد ، مقایسه و روش های مناسب سرویس و نگهداری این سه تجهیز می پردازیم. در ادامه شما را به خواندن این مقاله سودمند ، دعوت می کنیم. این مقاله حاصل سالها تجربه متخصصین تکنو تهویه می باشد.

مطالب مرتبط جهت مطالعه بیشتر:

 

سیکل تبرید تراکمی ، وجه تشابه کولر گازی ، داکت اسپلیت و چیلر

سه تجهیزی که ما از آن نام بردیم ، یک وجه تشابه با یکدیگر دارند. آن وجه تشابه ، استفاده از سیکل تبرید تراکمی ، در تولید سرما ، یا به عبارت صحیح ، جذب گرمای محیط می باشد. البته چیلرها در دو نوع کلی تراکمی و جذبی وجود دارند که مورد بحث ما در این مقاله چیلر تراکمی می باشد. هر سه تجهیز کولر گازی ، داکت اسپلیت و چیلر ، از سیکل تبرید تراکمی جهت جذب گرما استفاده می کنند. این وجه تشابه باعث می شود که این سه تجهیز از لحاظ عملکرد ، در یک خانواده قرار بگیرند. بنابراین اصولی که در سرویس و نگهداری آنها باید رعایت شود ، تقریبا مشابه با هم می باشد.

تعمیر ، سرویس و نگهداری کولر گازی ، داکت اسپلیت و چیلر ، با تکنو تهویه

 

چهار عمل اصلی در سیکل تبرید تراکمی

در سیکل تبرید تراکمی این چهار عمل اصلی انجام می شود:

1- تراکم

2- تقطیر

3- کاهش فشار

4- تبخیر

این چهار عمل اصلی ، توسط چهار قطعه اصلی سیکل تبرید انجام می شود. این چهار قطعه شامل موارد زیر است:

1- کمپرسور که وظیفه تراکم را به عهده دارد.

2- کندانسور که وظیفه تقطیر را به عهده دارد.

3- کاهنده فشار که لوله مویی یا شیر انبساط می باشد.

4- اواپراتور که وظیفه تبخیر را به عهده دارد.

البته در سیستمهای تبرید تراکمی ، یک سیال به عنوان مبرد وجود دارد که تمامی عملیات تراکم ، تقطیر ، کاهش فشار و تبخیر ، روی این مبرد انجام می شود. در واقع این مبرد است که گرمای محیط را جذب می کند.

 

طرز کار سیستم تبرید تراکمی

سیکل تبرید تراکمی ، در واقع یک چرخه کاملا بسته می باشد. برای اینکه شما متوجه نحوه عملکرد این سیکل بشوید ، ما آغاز مسیر را در کمپرسور فرض می کنیم. ابتدا مبرد وارد کمپرسور می شود. کمپرسور مبرد را که در این هنگام به صورت گاز است ، از طریق مکانیزم خاص خود ، که در انواع کمپرسور متفاوت می باشد ، متراکم می کند. سپس آن را برای عملیات تقطیر به کندانسور ارسال می کند. کندانسور گرمای مبرد را جذب کرده و آن را به صورت مایع ، به کاهنده فشار می فرستد. پس از کاهش فشار ، مبرد به صورت ترکیبی از گاز و مایع خنک ، وارد اواپراتور می شود. با جذب گرمای اتاق ، مبرد مجددا به گاز تبدیل می شود. این سیکل تا پایین آمدن دمای اتاق ادامه می یابد.

تکنو تهویه به عنوان نمایندگی چیلر مک کوی(McQuay) و نمایندگی چیلر تویو TOYO در خدمت شماست.

 

نحوه عملکرد کولر گازی

کولر گازی در انواع گوناگونی تولید می شود. پنجره ای ، دیواری و ایستاده ، از انواع متداول کولرهای گازی می باشند. اگر یک کولر گازی دارای دو قسمت داخلی و خارجی باشد ، به آن اسپلیت می گویند. واحد خارجی اسپلیت ها ، کندانسینگ یونیت نام دارد. سه تجهیز اصلی سیکل تراکمی شامل ، کمپرسور ، کندانسور و شیر انبساط ، معمولا در واحد خارجی نصب می شوند. واحد داخلی اسپلیت ها که هوارسان نیز نام دارد ، شامل اواپراتور ، فن و برد کنترلی دستگاه می شود. ارتباط بین واحد خارجی و واحد داخلی برای گردش مبرد ، توسط لوله های مسی برقرار می شود.

تعمیر و سرویس کولر گازی با تکنو تهویه

 

نحوه عملکرد داکت اسپلیت

داکت اسپلیت از لحاظ ساختار ، تشابه زیادی با اسپلیت ها دارد. داکت اسپلیت نیز دارای دو واحد خارجی و داخلی می باشد. اما واحد داخلی به صورت کانالی و در زیر سقف یا پشت دیوار کاذب نصب می شود. اتصال واحد داخلی به کانالها ، باعث می شود که هوای سرد درون آنها جریان یابد. ارتباط این کانال ها با اتاق های مختلف ، باعث خنک شدن آنها می شود. معمولا یک مسیر برگشت هوا برای داکت اسپلیت در نظر می گیرند. این مسیر برگشت باعث گردش هوا و در نهایت خنک شدن آن می شود. عدم گردش هوا ، چه در اسپلیت ها و چه در داکت اسپلیت ها ، مانع خنک شدن هوا خواهد شد.

تعمیر و سرویس داکت اسپلیت با تکنو تهویه

 

نحوه عملکرد چیلر خانگی و صنعتی

تفاوت بین اسپلیت و چیلر در نوع اواپراتور آن است. اواپراتور اسپلیت ، با جذب گرما از هوا محیط را خنک می کند. اما اواپراتور چیلر با جذب گرما از آب این کار را انجام می دهد. در واقع آب یک سیال واسط می باشد. در داخل محیط تجهیزاتی که ظاهری شبیه به اسپلیت دارند ، نصب می شود. نام این تجهیزات فن کوئل می باشد. آب خنک چیلر در این تجهیزات جریان یافته و گرمای محیط را جذب می کند. سپس مجددا به چیلر باز گشته و خنک می شود. چیلرها در دو نوع کلی کندانسور خنک شونده با آب که به آب خنک مشهور است و کندانسور خنک شونده با هوا ، که به هوا خنک مشهور است ، تولید می شوند.

تعمیر و سرویس چیلر با تکنو تهویه

مطالب مرتبط:

 

نحوه سرویس و تعمیرکولر گازی و داکت اسپلیت

به دلیل شباهت زیاد کولر گازی و داکت اسپلیت ، سرویسس این دو تجهیز تفاوت چندانی با هم ندارد. در هر دوی آنها باید اصول مشترکی رعایت شود. حتما در ابتدای فصل گرما ، کندانسور این تجهیزات را با آب فشار قوی بشویید. قبل از اینکار از قطع برق مطمئن شوید. شستن کندانسور باعث گردش هوای مناسب در آن می شود. فیلترهای اسپلیت و داکت اسپلیت را با آب شستشو دهید. محل نصب فیلتر اسپلیت ، زیر درب بازدید پنل آن می باشد. برای بازدید فیلترهای داکت اسپلیت ، باید از دریچه بازدید آن اقدام به اینکار نمایید. این مواردی که ذکر شد ، باعث ایجاد سرمای مناسب در محیط می شود.

 

نحوه سرویس و تعمیر چیلر

سرویس کندانسور چیلرهای هواخنک شبیه به اسپلیت می باشد. اما در چیلرهای آب خنک ، اوضاع کمی متفاوت است. آنها دارای برج خنک کن و مبدل آبی هستند. باید از باز بودن مسیر آب مطمئن شوید. همچنین باید برج خنک کن را کاملا شسته و تمیز نمایید. در مسیر گردش آب ، چه آب کندانسور و چه آب اواپراتور ، صافی وجود دارد. حتما از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید. از کا کردن صحیح پمپ های آب در گردش مطمئن شوید. برج خنک کن دارای فن گردش هوا می باشد. از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل نمایید.

نوشته‌های تازه

سایر مطالب و مقالات

اسکرول به بالا