نقش اینورتر در اسپیلت ها یا کولر های گازی

یکی از تجهیزات خنک کننده که در منازل، اماکن تجاری و سازمان ها و ادارات بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند کولر های گازی و اسپیلت ها می باشند. ذکر این نکته ضروری است که کولر های گازی سبک قدیم یا پنجره ای با اسپیلت ها از لحاظ کارایی تفاوتی ندارند و تفاوت اصلی در دو قسمتی بودن و مجزا بودن قسمت موتور و قسمت فن و رادیاتور خنک کننده آن می باشد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی کمپرسور و یا همان موتور کولر دچار تغییر و تحولاتی در جهت بهبود کیفیت و کارایی بیشتر گردیده است. در ادامه و در مقاله پیش رو از تکنو تهویه در مورد موتور ها ی جدید اینورتر  و نقش اینورتر در اسپیلت ها یا کولر های گازی توضیحاتی خواهیم داد. برای اطلاع از هزینه تعمیر کولز گازی و سرویس داکت اسپیلت با ما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط :

منظور از اینورتر چیست؟

اصطلاح اینورتر (inverter) به گونه ای اساسی مساوی است با سیستمی که بتوان به یاری آن برای تبدیل جریان مستقیم برق(DC) را به جریان متناوب (AC) اقدام نمود. در اینورتر ها برق AC شهری که برق متناوبی با ولتاژ 220 ولت و فرکانس 50 هرتز است ابتدا به برق DC تبدیل می شود. اما فعالیت اساسی اینورتر موقعی است که باز هم این برق را به برق متناوب AC اما با ولتاژ فرکانس مورد نظر و دارای تناسب با کارکرد برقی مصرف کننده تبدیل می کند.

نقش اینورتر در اسپیلت ها یا کولر های گازی

کمپرسور کولر گازی و اسپیلت در زمان روشن شدن بایستی به اینرسی حرکتی غلبه کند. این کار مستلزم صرف نیروی بیش از حد از زمان کارکرد الکترو موتور می باشد که همین امر باعث افزایش انرژی مصرفی برق در زمان استارت خوردن و راه اندازی کمپرسور کولر می شود. این میزان افزایش انرژی در زمان کارکرد اولیه تا دو الی سه برابر حد مجاز نیز می رسد. در کولر های گازی با مصرف پایین تر، با قرار دادن اینورتر در مسیر برق ورودی، راه اندازی کمپرسور با سرعت پایین تر و با آرامش بیشتر رخ می دهد.

سیستم اینورتر باعث کاهش ولتاژ و فرکانس برق ورودی به کمپرسور سرعت لحظه راه اندازی موتور کولر یا کمپرسور کاهش و پس از به حرکت درآمدن کمپرسور این دو پارامتر را تا حد مطلوب افزایش خواهد داد. به همین دلیل در اسپیلت های با موتور اینورتر شما شاهد افت ولتاژ در لحظه شروع به کار کمپرسور نخواهید بود. به همین دلیل احتمال آسیب دیدن به شبکه برق داخلی و سیم کشی کولر به مقدار زیادی کاهش می یابد.

مزیت ها و معایب کولر های اسپیلت اینورتر

نقش اینورتر در اسپیلت ها یا کولر های گازی با بررسی مزایا و معایب هم مشخص می شود. از مزیت های کولر های گازی اینورتر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نوسان کم دمای محیط

با استفاده از این سیستم کارکرد کولر کمتر دچار نوسان گردیده. و کارکرد منظم و یک نواخت باعث استفاده خوب از کولر می شود.

راه اندازی نرم و آرام کمپرسور

این سیستم باعث می گردد که موقع شروع به کار نمودن و استارت خوردن کمپرسور به آرامی و بدون نوسان ولتاژی کار کند. که همین خود باعث صرفه جویی در مصرف برق و همچنین سلامت کولر خواهد بود.

مصرف انرژی برق کمتر در زمان رسیدن به دمای مناسب

سیستم اینورتر در کولر های اسپیلت باعث می گردد زمانی که دمای محیط به خنکی و دمای مورد نظر و مطلوب برسند برق کمتری مصرف خواهند کرد.

نقش اینورتر در اسپیلت ها یا کولر های گازی در معایب هم باید بررسی شود‌. کولر های گازی اسپیلت اینورتر معایبی نیز دارند که عبارتند ‌از:

قیمت بالای این کولرها

به خاطر استفاده از مبدل اینورتر در این کولر ها قیمت آن نسبت به کولر های گازی معمولی بالاتر می باشد. در صورت خرابی هزینه تعمیر کولر های با سیستم اینورتر بیشتر می باشد. قیمت قطعات کولر های گازی اسپیلت با موتور اینورتر گرانتر از کولر های معمولی می باشد.

میزان مصرف برق

مصرف برق کولر های معمولی بیشتر از کولر های باسیستم اینورتر می باشد.

سخن آخر

در این مقاله از تکنو تهویه ما به بررسی نقش اینورتر در اسپیلت ها یا کولر های گازی پرداختیم. اما نکته آخر این که موسسه تکنو تهویه آمادگی نصب، راه اندازی و خدمات پشتیبانی در مورد کولر های اسپیلت گازی با سیستم اینورتر و معمولی را دارد. و آماده خدمت رسانی در این زمینه به شما عزیزان در محدوده تهران بزرگ و شهرستان کرج می باشد.

نوشته‌های تازه

سایر مطالب و مقالات

اسکرول به بالا