آبسازی و اسمز معکوس

تعمیر تصفیه آب

آبسازی و اسمز معکوس : آبسازی ، واژه ایست که شاید برای بیشتر شما بیگانه باشد. اما کسانی که در صنایع دارویی و غذایی مشغول فعالیت هستند ، با آن آشنایی کامل دارند. چرا که در این صنایع کیفیت آب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کیفیت آب نسبت به نوع محصول تولیدی می تواند متفاوت باشد. اما در نهایت این سازمان غذا و دارو می باشد ، که باید کیفیت آب را تایید کند. جهت مطالعه مطالب مرتبط کلیک کنید .

آبسازی چیست؟

اما برای اینکه آب به شرایط مطلوب برسد ، نیاز است که عملیات ویژه ای برای خالص سازی روی آن صورت بگیرد. این عملیات شامل استفاده از تجهیزات ، رزین و فیلترهای ویژه ای برای خالص سازی آب می باشد. فارق از اینکه از چه نوع تجهیزات یا سیستمی برای خالص سازی آب استفاده می کنید ، به کل این پروسه آبسازی می گویند. به طور خلاصه آبسازی یعنی خالص سازی آبی که دارای املاح و خصوصیات شیمیایی خاصی می باشد. این آب می تواند از آب شهری ، آب رودخانه ها ، منابع زیرزمینی و آب دریا تامین شود. اما در نهایت با توجه به کیفیت و نوع آب ورودی ، تجهیزات مناسب انتخاب می شود.

استانداردهای آب PW و WFI

آنچه که مهم است این است آب حاصل از این پروسه باید دارای استانداردهای مورد نظر باشد. این استانداردها ، TSS ، TDS ، pH ، TH ، EC و کلیه خصوصیات آب را شامل می شود. معتبرترین استانداردها در زمینه کیفیت آب شامل استاندارد USP ، EP و BP می شوند. هر کدام از این استانداردها برای آب خالص یا PW و آب مناسب برای تزریق یا WFI شرایط ویژه ای را در نظر گرفته اند. برای رسیدن به این شرایط روشهای گوناگونی وجود دارد.

هدایت الکتریکی آب یا EC

یکی از رایجترین این روشها ، اسمز معکوس یا RO می باشد. در روش اسمز معکوس ، آب با گذر از فیلترهای راندمان بالا ، تقریبا تمام املاح و ناخالصی های خود را از دست می دهد. در نهایت آب به دست آمده از این پروسه کاملا خالص می باشد. معمولا ملاک اصلی برای کیفیت آب خالص ، هدایت الکتریکی آب یا EC می باشد. واحد اندازه گیری هدایت الکتریکی آب میکرو زیمنس است. مثلا در استاندارد EP هدایت الکتریکی آب خالص در دمای 25 درجه سانتیگراد ، زیر 5 میکروزیمنس اعلام شده است. البته باید این نکته را یاد آور شد که تنها هدایت الکتریکی ملاک و معیار نمی باشد. تعداد کلونی های میکروبی ، pH آّب و رنگ و بوی آب نیز در کیفیت آب تولیدی تاثیر دارد.

اسمز معکوس چیست؟

در آبسازی و اسمز معکوس ، ابتدا TSS آب ملاک قرار می گیرد. اگر TSS یا مواد جامد معلق در آب بالا باشد ، از منعقد کننده هایی نظیر آلوم استفاده می شود. سپس آب داخل فیلتر شنی شده تا مواد جامد منعقد شده از آن حذف شود. پس از آن آب از پیش فیلترهای اولیه که می تواند ذرات بزرگتر از 5 میکرون را از آب جدا کند ، عبور می کند. پس از حذف این ذرات ، آب توسط پمپهای طبقاتی فشار قوی به هوزینگ فیلترهای راندمان بالا یا ممبران پمپ می شود.

در خروجی این فیلترها آب به دو قسمت تقسیم می شود. یک قسمت آب خالص می باشد که جهت استفاده در تولید از آن بهره می گیرند. قسمت دوم آب ناخالص و TDS بالا می باشد که از ممبران خارج و باید به فاضلاب هدایت شود. معمولا TDS این آب بسیار بالا بوده و تصفیه مجدد آن صرفه اقتصادی ندارد.

ممبران چیست؟

باید ذکر شود که هرگز نباید آب دارای کلر را به ممبران ها تزریق نمود. زیرا کلر لایه نازک ممبران را از بین می برد. معمولا برای حذف کلر از تزریق متابی سولفیت سدیم یا فیلتر کربن اکتیو استفاده می نمایند. معروفترین برند ممبران در دنیا ، فیلم تک می باشد. معمولا سایز ممبران های صنعتی 4 و 8 اینچی است. البته در تصفیه آبهای خانگی نیز از ممبران با سایز کوچک استفاده می شود.

آنتی اسکالانت چیست؟

برای افزایش راندمان ممبران و جلوگیری از ایجاد رسوب در آن ، از آنتی اسکالانت استفاده می شود. آنتی اسکالانت ها در دو نوع کلی قلیایی و اسیدی تولید می شوند. اینکه از کدام نوع از آنها استفاده می کنید ، به نوع آب ورودی سیستم بستگی دارد. میزان تزریق آنتی اسکالانت حدود 2 تا 6 PPM متغیر می باشد.

شرایط نگهداری از سیستم اسمز معکوس

نگهداری و سرویس تجهیزات اسمز معکوس نیاز به تخصص و تجربه فراوان دارد. همواره می بایست کیفیت آب ورودی و خروجی از سیستم کنترل شود. با تغییر اندکی از پارامترهای آب ، قطعا شرایط کارکرد سیستم تغییر می نمایید. این شرایط شامل میزان تزریق آنتی اسکالانت ، تزریق متابی سولفیت سدیم ، تنظیم فشار آب ورودی به هوزینگ ممبران و مواردی از این دست می باشد. بدیهی است که چنانچه کنترل مناسب روی سیستم اسمز معکوس خود نداشته باشید ، هزینه سنگینی جهت تعویض ممبران متحمل خواهید شد.

تکنو تهویه ، متخصص در اسمز معکوس

برای تعویض ممبران ، تعمیر پمپهای طبقاتی ، تعویض پیش فیلترها و هرگونه تعمیر و سرویس روی سیستم ، باید شرایط خاصی لحاظ شود. تکنو تهویه با داشتن دانش فراوان جهت تعمیر ، سرویس و نگهداری واحد آبسازی و اسمز معکوس شما ، پاسخگوی نیازهایتان خواهد بود. ما با داشتن کارشناسان متعهد و متخصصص ، هزینه های کنترل نشده شما را کاهش می دهیم. آبسازی و اسمز معکوس قلب یک کارخانه داروسازی و غذایی می باشد. چنانچه هر گونه مشکلی در عملکرد این بخش ایجاد شود ، قطعا تولید کارخانه متوقف خواهد گردید. تکنو تهویه می تواند با کادر متخصص خود ، عملکرد صحیح و مناسب سیستم اسمز معکموس شما را تضمین نماید. دانش ، تخصص و تجربه ما در زمینه آبسازی و اسمز معکوس یار و یاور شما خواهد بود.

مطالعه بیشتر

نوشته‌های تازه

سایر مطالب و مقالات

اسکرول به بالا