کولر آبی بخریم یا کولر گازی

یکی از وسایل سرمایشی که امروزه مورد مصرف بالایی داشته و در تمامی منازل، دفاتر کار و مراکز تجاری استفاده زیادی دارند، کولر ها هستند. این وسیله سرمایشی در دو مدل آبی و گازی تولید می شود و در نهایت در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد. هر کدام کارایی خاص خود را دارد. این که از چه نوع کولری استفاده کنیم موضوعی است که در مقاله پیش رو از وب سایت تکنو تهویه به آن پرداخته ایم. می خواهیم بدانیم که کولر آبی بخریم یا کولر گازی؟

نحوه کار کولر آبی و گازی چگونه است ؟

همانگونه که در مقدمه  گفتیم کولرها در دو نوع آبی و گازی تولید می شوند که هر کدام کارایی خاص خود را دارند. در ادامه برای این که بفهمیم کولر آبی بخریم یا گازی، نکات مهمی را بیان خواهیم کرد.

مطالب مرتبط:

کولر های آبی چگونه کار می کند

همانگونه که از نام آن پیداست جهت تولید هوای خنک و ایجاد سرمایش محیط از آب استفاده می شود. بدین صورت که محفظه کولر در محیط بیرون از ساختمان قرار گرفته و هوای خنک از پاشش آب بر روی پوشال هایی که در بدنه دریچه مانند آن نصب شده اند ایجاد می گردد. پاشش آب بر روی پوشال ها توسط یک فن به محیط داخلی هدایت و باعث خنکی ساختمان خواهد گردید.

از مزیت های این نوع کولر ها این که مصرف برق کمتر از کولرهای گازی بوده و از طریق کانال کشی کلیه قسمت های یک ساختمان را می توان خنک نگه داشت. البته این مسئله را باید بدانید که به دلیلی ایجاد رطوبت کولر های آبی در مناطقی دارای آب و هوای خشک استفاده می شوند. در مناطق دارای رطوبت بسیار این نوع کولر ها جوابگو نیستند. حتی با ایجاد رطوبت ساختمان را گرمتر و به حالت شرجی در می آورند‌‌. این مطلب به ما کمک می کند بدانیم کولر آبی بخریم یا کولر گازی؟

کولر های گازی چگونه کار می کند

کولر گازی دستگاهی است که کار تولید سرمایش را توسط حمل تبرید گاز خنک کننده انجام می دهد. بدین صورت که عمل سرمایش بر مبنای تراکم و انبساط گاز می باشد. به این دستگاه ها نام تهویه مطبوع (Air Conditioner)نیز گفته می شود. کولر های گازی در واقع با انتقال گرما سر و کار دارند. یعنی با از بین بردن گرما، هوای سرد باقی مانده محیط مورد استفاده را خنک نگه می دارد. لازم به ذکر است که نحوه کار کولرهای گازی و یخچال شباهت زیادی با هم دارند.

بصورت واضح تر می توان گفت کولر گازی با کشیدن انرژی گرمایی از محیط انتقال آن به بیرون و جایگزین کردن هوای سرد باعث خنک شدن محیط کار و منزل شما می شوند. کولرهای گازی در دو مدل پنجره ای و اسپیلت تولید می شوند. البته امروزه بیشترین مدل تولیدی اسپیلت ها هستند. دارای دوپنل جداگانه می باشند. پنل بیرونی و پنل داخلی.

در پنل بیرونی گاز خنک کننده توسط کمپرسور و با فشار از طریق لوله های مسی به پنل داخلی منتقل گردیده و با گردش در رادیاتور داخلی و پرتاب باد توسط فن بر روی رادیاتور هوای سرد تولید شده و محیط راخنک نگه می دارد. از کولر های گازی بیشتر در مناطق شرجی و مرطوب استفاده می شود.

نحوه سرویس کولرهای گازی

بهتر است با نحوه سرویس کولرهای گازی هم آشنا شویم. قبل از هر چیز باید بدانید که با استفاده از دفترچه کولر می توانید نکات مهمی در این زمینه پیدا کنید. با این حال اولین قدم رسیدگی به فیلتر گرد و غبار است. اگر استفاده شما زیاد است بهتر است تمیز کردن فیلتر را در اولویت قرار دهید. در ادامه باید به تمیز کردن بادگیر ها بپردازید. در نهایت تمیز کردن قسمت بیرونی را هم فراموش نکنید.

نحوه تعویض روغن کمپرسور کولر گازی

برای این کار باید ابتدا کمپرسور را جدا کرد. سپس باید گاز مبرد را خارج نمود. در مرحله بعد با خم کردن کمپرسور به روغن اجازه می دهیم تخلیه شود. سپس باید برای شارژ کردن روغن اقدام نمود. این کار با توجه به اندازه و نوع روغن باید صورت گیرد.

کولر آبی کدام بهتر است یا کولر گازی؟

در این مورد می توان گفت که بسته به منطقه محل زندگی می توانید کولر مورد نظر را انتخاب کنید. بدین معنی که کولر های آبی مخصوص مناطق خشک و بدون رطوبت هستند. چون سیستم کاری آنها تولید سرما بر مبنای ایجاد رطوبت می باشد. پس اگر در مناطق با آب و هوای خشک زندگی می کنید یک کولر آبی در اندازه مناسب می تواند جوابگوی شما باشد. ضمن این که از مصرف برق کمتری نیز بهره می برد. استفاده از کولرهای آبی در مناطق مرطوب کارایی نداشته و اگر در مناطق ساحلی نزدیک به دریا و دارای آب و  هوای رطوبتی زندگی می کنید توصیه می شود حتما از کولرهای گازی استفاده شود. چرا که کولر های آبی به هیچ وحه جوابگو نبوده و حتی موجب زیاندهی در مصرف انرژی خواهد بود.

میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر سرویس داکت اسپلیت را نیز مطالعه نمایید.

سخن آخر

در صورتی که نسبت به تهیه نوع کولر در محل اقامت خود دچار شک و تردید هستید می توانید از راهنمایی کارشناسان فنی ما در موسسه تکنو تهویه استفاده کنید. ضمن راهنمایی های لازم در این زمینه کولر های مناسب محل زندگی تان را انتخاب نمایید. ضمن این که کارشناسان فنی موسسه تکنو تهویه مراقبت های بعد از نصب و سرویس های دوره ای در سرتاسر تهران بزرگ را به بهترین نحوه اجرا خواهند نمود.

نکته مهم دیگر این که خدمات سرویس کولر های گازی تخصصی بوده و از عهده هر فردی برنمی آید. شاید سرویس و تعویض پوشال های کولرهای گازی کاری معمولی باشد و شخص خودتان بتوانید آنرا انجام دهید. اما بازدید های دوره ای و سرویس کولر های گازی حتما بایستی توسط کارشناس فنی انجام پذیرد.

نوشته‌های تازه

سایر مطالب و مقالات

اسکرول به بالا