انواع مختلف شیرهای انبساط یا Expansion Valves

انواع مختلف شیرهای انبساط یا Expansion Valves چیست؟

انواع اصلی شیرهای انبساط به شرح زیر است.

  1. شیرهای انبساط حرارتی (TEV)
  2. شیرهای انبساط دستی
  3. لوله مویی
  4. شیرهای انبساط اتوماتیک
  5. شیر انبساط الکترونیکی
  6. شیرهای انبساط شناور

 

همچنین میتوانید مطالب مرتبط زیر را نیز مطالعه نمایید:

 

 

شیرهای انبساط حرارتی

شیر انبساط حرارتی یا شیر انبساط ترموستاتیک (به اختصار TEV، TXV یا شیر TX) تجهیزی است که میزان مبرد آزاد شده در اواپراتور را کنترل می کند . اگرچه اغلب به عنوان یک شیر ترموستاتیک توصیف می شود، اما دما را تنظیم نمی کند. در حقیقت مکانیزم عملکرد آن کنترل دمای اواپراتور با فشار تبخیر می باشد . این نوع از شیرهای انبساط به دلیل سادگی و در دسترس بودن و حساسیت و دقت نسبتا خوب در ریگلاژ ، بسیار محبوب هستند.

انواع مختلف شیرهای انبساط یا Expansion Valves

 

 

شیرهای دستی

این نوع از شیرهای انبساط، شیرهای سوزنی دستی هستند. موقعیت سوزن ثابت است . جریان مبرد به وضعیت سوزن و اختلاف فشار شیر بستگی دارد. شیر انبساط دستی معمولاً به عنوان یک شیر اطمینان مکمل نصب شده در خط بای پس استفاده می شود. همچنین معمولاً برای کنترل سرعت جریان از طریق خطوط تخلیه روغن استفاده می شود. شیر انبساط دستی غیرقابل تنظیم است و به دلیل عدم پاسخگویی به تغییرات بار یا دمای آب نباید به عنوان شیر انبساط با اواپراتور استفاده شود.

لازم به ذکر است تکنو تهویه به عنوان نمایندگی چیلر مک کوی(McQuay) و نمایندگی چیلر تویو TOYO در کنار شماست.

انواع مختلف شیرهای انبساط یا Expansion Valves (2)

 

لوله های مویی

لوله مویی یک لوله مسی بلند و پیچیده با دهانه کوچکی است که مبرد مایع با فشار بالا را از کندانسور دریافت می کند. این دهانه کوچک فشار بالا را در یک طرف لوله و فشار کم را در طرف مقابل نگه می دارد. اصطکاک از دیواره های لوله به سرعت فشار مبردی را که از آن عبور می کند کاهش می دهد.

روی خط مکش نصب می شود. گاهی اوقات یک فیلتر خشک کن قبل از لوله نصب می شود تا کثیفی یا رطوبت را از مبرد پاک کند. این دستگاه ساده است و هیچ قطعه متحرکی ندارد و عمر طولانی تری دارد. برای استفاده از این دستگاه باید مقدار مبرد موجود در سیستم در سطح کارخانه به درستی کالیبره شود.

همچنین میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر مطالب زیر را مطالعه فرمایید:

 

 

شیرهای اتوماتیک

شیر انبساط اتوماتیک، جریان مبرد را از خط مایع به اواپراتور با استفاده از دیافراگم تحت فشار تنظیم می کند و فشار ثابتی را در اواپراتور حفظ می کند. این نوع از شیرهای انبساط شامل یک سوزن با یک نشیمنگاه و یک دم فشاری یا دیافراگم با فنر پیچشی با قابلیت تنظیم است. عیب اصلی آنها راندمان نسبتا ضعیف آنها در مقایسه با انواع دیگر است زیرا در صورت نوسان بار کارآمد نیستند ، بنابراین این نوع از شیرهای انبساط در تهویه مطبوع مناسب نیست زیرا بار تبرید نوسان زیادی دارد.

جهت آشنایی با سایر بخش های تخصصی تکنو تهویه مطالب زیر را مرور فرمایید:

 

شیرهای انبساط الکترونیکی

شیر انبساط الکترونیکی (EEV) با طراحی بسیار پیچیده تری کار می کند. این نوع از شیرهای انبساط، مستقیما جریان مبرد ورودی به اواپراتور را کنترل می کنند. آنها این کار را با دریافت سیگنال هایی که توسط یک کنترل کننده الکترونیکی به آنها ارسال می شود، انجام می دهند. یک موتور کوچک برای باز و بسته کردن دریچه شیر استفاده می شود که به آن استپ یا استپر موتور می گویند. استپ موتورها به طور مداوم نمی چرخند.

انواع مختلف شیرهای انبساط یا Expansion Valves (3)

 

شیرهای شناور

یک دیگر از انواع مختلف شیرهای انبساط یا Expansion Valves شیر شناور می باشد که توسط یک شناور غوطه ور در مبرد مایع کار می کند. هر دو شناور با سمت پایین و شناور جانبی بالا دستگاه هایی هستند که برای کنترل جریان مبرد مایع استفاده می شوند. شیر شناور با سمت پایین به حفظ سطح ثابت مبرد مایع در اواپراتور کمک می کند. وقتی مایعی در اواپراتور نباشد باز می شود و وقتی مایع در اواپراتور باشد بسته می شود. شیر شناور سمت بالا در سمت پرفشار سیستم قرار دارد که سطح ثابتی از مبرد را در کندانسور حفظ می کند. هنگامی که کمپرسور کار می کند، مبرد متراکم شده به محفظه شناور جریان می یابد و دریچه را باز می کند.

نوشته‌های تازه

سایر مطالب و مقالات

اسکرول به بالا