دلایل آب ریزی کولر گازی

کولر های گازی دستگاه هایی هستند که در مناطق مختلف جهت تولید سرمایش و هوای خنک استفاده می شوند. این کولر ها با استفاده از گاز مبرد(خنک کننده) کار می کنند. نوع ساختار این کولر ها به گونه ای است که بخاطر نوع گاز استفاده شده در آن و تراکم گاز رطوبت محیط را نیز به سمت خود جذب می کنند. در مقاله پیش رو از تکنو تهویه به بررسی دلایل آب ریزی کولر گازی پرداخته و در مورد آن توضیحاتی خواهیم داد.

مطالب مرتبط:

 

کولر های گازی و نحوه عملکرد آنها

همانگونه که گفتیم کولر های گازی بر پایه تبرید گاز مبرد(خنک کننده) کار می کنند. و برای این منظور از بخش های مختلف کمپرسور یا کندانسور شیر انبساط و اپراتور استفاده می کند. در کولر گازی از گاز مبرد(خنک کننده) فریونی به نام (R410A) استفاده می شود. برای این حرکت نیاز به هیچ کار مهمی نیست. براس انتقال سرما به محیط با دمای بالاتر نیاز است تا تمهیداتی به کار گرفته شود. برای این منظور در اپراتور مقداری گرما جذب می شود و در کندانسور مقداری گرما دفع می شود.

این در سیکل تبرید کولر گازی برای هر قسمت مشخص گردیده است. بطور تخصصی می توان گفت در کولر گازی کمپرسور به عنوان قلب دستگاه. با استفاده از انرژی برق گاز مبرد(خنک کننده) را از اپراتور مکش می کند. و سپس آن را تا دمایی بالاتر از تقطیر متراکم می نماید. این گاز پس از متراکم شدن از کمپرسور به کندانسور هدایت می شود. فشرده سازی گاز مبرد به شیوه های گوناگونی صورت می پذیرد. همین موضوع باعث می گردد تا کمپرسور ها انواع مختلفی از جمله کمپرسور پیستونی، کمپرسور روتاری و کمپرسور اسکرول داشته باشند. لازم به ذکر است در بین کمپرسور ها نوع اسکرول کارایی بهتری داشته و گران قیمت تر می باشد.

دلایل آب ریزی کولر گازی چیست و چه راه کاری دارد ؟

قبل از این که به بررسی دلایل آب ریزی از کولر گازی بپردازیم. لازم است بدانیم که رطوبت به چه صورتی در کولر گازی به وجود می آید؟ گازهای مبرد (خنک کننده) که در کولر گازی نقش تولید سرما را دارند. در ابتدا به حالت گاز می باشند و هنگامی که کولر گازی شروع به کارکردن می کند. این گاز وارد لوله های اپراتور می شود. از حالت گاز به مایع تبدیل می گردد. که این تغییر باعث سرد و خنک شدن لوله های شبکه اپراتور می شود.

در گذشته با شما درباره تعمیر کولر گازی و اسپلیت در تهران و تعمیر کولر گازی اسپلیت با تکنو تهویه سخن گفته بودیم.

به گونه ای که به دمای صفر درجه می رسد. از طرف دیگر دمای اتاق نیز بین 25 تا 30 درجه می باشد. این کویل ها رطوبت را از محیط جمع کرده. و به صورت آب از خود خارج می کند. سیستم کولر گازی باعث تجمیع رطوبت می شود. سپس به وسیله ناودان که در خود بخش داخلی تعبیه شده به بیرون هدایت می شود. اما در بعضی موارد این رطوبت بیش از حد شده. و از کولر حالت آب ریزش پیدا می کند. این مورد دلایلی دارد. برخی از این موارد و دلایل آب ریزی کولر گازی عبارتند از:

مسدود شدن خروج سینی تخلیه

خروج سینی که از آن به عنوان ناودان نیز نام برده می شود شرایط خاصی دارد. به دلایلی  گاهی مسیر خروجی بسته می شود. به همین دلیل باعث چکه کردن آب از کولر می شود.

شکستن قاب سینی (ناودان)

شکستن سینی و یا همان قاب ناودانی نیز از دلایلی است. که باعث می شود آب به صورت قطره ای از جلو کولر سرازیر می شود.

عدم قرار گرفتن لوله خروج در جای خود

یکی از دلایل آب ریزی کولر گازی عدم قرارگیری لوله است. ممکن است که شیلنگ خروجی درست در سر لوله جای نگرفته باشد‌. همین امر باعث شود که آب از قسمت جلویی کولر قطره قطره ریزش کند.

کم بودن گاز کولر از دلایل آب ریزی کولر گازی

این که چه مقدار گاز در لوله کولر موجود باشد. تاثیر زیادی در سیکل سرمایشی دارد. باعث آب ریزش از کولر می گردد.

عدم عایق بودن لوله های کولر گازی

یکی از دلایلی که باعث ریزش آب می شود، این است که لوله های کولر به درستی عایق بندی نشده باشند.

نکات مهم در موقع نصب کولر گازی

اگر می خواهید از دلایل آب ریزی کولر گازی دوری کند، این نکات را در نظر بگیرید‌. بخاطر این که از کولر حالت ریزش آب بوجود نیاید. بهتر است که موقع نصب به موارد زیر دقت کنید:

  • لوله خروجی آب را به دقت در محل خود نصب نمایید.
  • مواظب باشید موقع نصب سینی یا ناودانی کولر ضربه نخورد که شکسته شود.
  • شیلنگ خروجی آب دارای شیب لازم باشد تا آب کولر به راحتی خارج گردد.
  • مرتبا سینی یا ناودانی کولر را چک کنید مبادا گرفتگی داشته باشد.
  • مسیر خروجی آب را به دقت بررسی کنید تا درون شیلنگ خروجی نگرفته باشد.

سخن آخر

در این نوشته تکنو تهویه ما به بررسی دلایل آب ریزی کولر گازی پرداختیم. اما نکته آخر این که حتما سالیانه یک بار توسط متخصص فنی یه سرویس کولر پرداخته. تا دچار مشکل نشوید. به هیچ وجه خودتان نسبت به سرویس کولر اقدام ننمایید. در این مورد موسسه تکنو تهویه آمادگی دارد. تا ضمن ارائه خدمات نصب و راه اندازی شما را در امر سرویس دوره ای انواع کولرهای اسپیلت یاری کند. تمامی مدل ها و برندها تحت پوشش خدمات تکنو تهویه می باشند. از جمله الجی. سامسونگ. جنرال. اجنرال. گری. مدیا. فوجی. کریر. جی پلاس. سام. وستن ایر. گرین و …

تعمیرات و سرویس سریع تمام مدلهای اسپلیت. داکت اسپلیت. کولرگازی. در تهران با تکنو تهویه.

نوشته‌های تازه

سایر مطالب و مقالات

اسکرول به بالا