شارژ گاز کولر گازی ال جی

هموراه شارژ کولر گازی ال جی یکی از تخصصی ترین کارها در زمینه سرویس ، تعمیر و نگهداری کولر گازی است و  برای انجام این کار علاوه بر دارا بودن تخصص ، لازم است که شرایط محیطی و اللخصوص شرایط کولر گازی را در نظر بگیریم و با رعایت نکات ایمنی این کار را انجام دهیم .

شارژ گاز کولر گازی ال جی

شارژ گاز کولر گازی ال جی ، یکی از کارهای بسیار تخصصی در عملیات تعمیر ، سرویس و نگهداری این دستگاه می باشد. متاسفانه بارها دیده شده است که ، افراد بی تجربه اقدام به شارژ گاز دستگاه نموده اند. این افراد بدون توجه به اصول حرفه ای و تنها با تصور اینکه شارژ گاز کولر گازی ال جی ، کاری پیش پا افتاده است ، اقدام به این کار نموده اند.

در حالی که برای انجام شارژ گاز ، می بایست مقدار مجاز مبرد مورد نیاز دستگاه را بدانید. در صورتی که دستگاه کاملا خالی از مبرد باشد ، می توانید شارژ گاز کولر گازی را به صورت وزنی انجام دهید. مقدار مورد نیاز مبرد معمولا روی پلاک دستگاه موجود میباشد.

اما اگر کولر گازی ال جی شما دچار کمبود مبرد باشد ، باید بر اساس مقدار فشار نرمال اقدام به این کار نمایید. مقدار فشار نرمال به عوامل مختلفی مانند دمای هوای بیرون ، دمای هوای داخل ، نوع گاز ، و غیره بستگی دارد. نکته بسیار مهم این است که قبل از اقدام به شارژ گاز ، حتما دلیل تخلیه و کمبود گاز را پیدا کنید.

قبل از شارژ گاز کولر گازی  ، تاریخ آخرین شارژ را ، از مالک دستگاه جویا شوید. چنانچه دفعات شارژ گاز زیاد باشد ، باید به وجود نشتی در کولر گازی ال جی شک کنید. در ادامه نحوه شارژ گاز کولر گازی ال جی را برای شما بیان می کنیم.

مراحل :

– ابتدا شیلنگ وسط منیفولد شارژ گاز را به شیر سیلندر مبرد وصل کنید.

– اگر قبل از عملیات شارژ ، وکیوم دستگاه را انجام داده اید ، همان شیلنگی را که از پمپ خلاء جدا کرده اید به شیر سیلندر مبرد وصل کنید.

– چنانچه می خواهید شارژ گاز را به صورت وزنی انجام دهید ، حتما از ترازوی دقیق استفاده کنید.

– جهت شارژ گاز کولر گازی ال جی که دارای مبرد R410 می باشد ، سیلندر گاز را برعکس کنید. زیرا به دلیل زئوتروپیک بودن این مبرد ، حتما باید مایع شارژ شود.

– قبل از شارژ گاز ، شیلنگ را هواگیری نمایید.

– جهت هواگیری شیلنگ ، شیر سیلندر را باز کنید و پس از باز کرد شیر منیفولد ، اجازه دهید تا مقداری مبرد خارج شود. سپس شیر منیفولد را ببندید. حتما مراقب باشید که مبرد با دست شما برخورد نکند ، زیرا سوختگی شدید دست را در بر خواهد داشت.

– پس از انجام مراحل فوق شیر شارژ را باز کنید و اجازه دهید که سیستم با مبرد مایع شارژ شود.

– در صورتی که به دلایلی نتوان سیستم را با همان مقدار مشخص مبرد روی پلاک دستگاه شارژ کرد ، می توان شارژ را با مقدار تقریبی نیز انجام داد.

حتما

– به یاد داشته باشید که شارژ گاز کولر گازی  را به یکباره انجام ندهید. هر بار تنها 150 گرم مبرد را وارد سیستم نمایید و پس از آن شیر را بسته و 1 دقیقه صبر کنید و سپس این روش را تکرار کنید.

چون گاز به صورت مایع وارد دستگاه می شود و کولر گازی جهت شارژ گاز روشن است ، می بایست به این روش عمل نمایید. زیرا مبرد مایع به کمپرسور کولر گازی آسیب می رساند. در مبردهایی که به صورت گاز شارژ می شوند ، مانند R22 ، این کار لزومی ندارد.

– پس از تکمیل شارژ گاز ، شیر را بسته و فورا شیلنگ شارژ را از شیر سرویس جدا کنید. مکث در جدا کردن شیلنگ ، باعث تخلیه گاز می شود.

– اگر سیستم با مبرد مایع در حین کار با کولر گازی ال جی شارژ شده است ، قبل از جدا کردن شیلنگ، کولر گازی را خاموش کنید.

– مهره های شیر سرویس را ببندید. برای سفت کردن مهره ها ، از آچار تورک با گشتاور 8/1 کیلوگرم بر متر استفاده کنید.

– حتما با آب و صابون ، نشتی گاز در شیر سرویس را بررسی کنید.

– هنگام شارژ کردن کولر گازی ال جی با مبرد مایع ، به دلیل اینکه شارژ از قسمت ساکشن انجام می شود ، مطلقاً سعی نکنید تا بیش از حد مجاز سیستم را شارژ نمایید.

سپس

– هنگامی که کولر گازی ال جی به دلیل نشتی ، دچار کمبود مبرد می شود ، می توان دستگاه را تا فشار ساکشن مناسب ، شارژ نمود.

– جهت شارژ مبرد 410 ، می توان از نمودار و معادله ای که در این مقاله موجود است ، استفاده نمود. در نمودار و معادله مذکور ، فشار ساکشن ، با توجه به دمای داخل و خارج محاسبه می شود.

– به یاد داشته باشید که حتما ، فشار ساکشن را پس از کارکرد دستگاه به مدت 10 دقیقه اندازه گیری نمایید.

– روش استفاده از نمودار به این صورت است که ابتدا می بایست دمای بیرون را روی منحنی مشخص کنید. سپس دمای داخل خانه را بر روی محور افقی بیابید. حال از محور عمودی فشار معادل را بخوانید.

– برای استفاده از معادله نیز باید دمای داخل و خارج در فرمول قرار داده و فشار ساکشن را حساب کنید.

همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت رسمی کولر گازی ال جی مراجعه نمایید.

نوشته‌های تازه

سایر مطالب و مقالات

اسکرول به بالا