حالت Dry کولر گازی چیست؟

کولر های گازی دارای حالت ها و برنامه های مختلفی هستند. یکی از این برنامه ها حالت Dry می باشد که معمولا دکمه آن بر روی کنترل کولر های گازی و اسپیلت ها قرار گرفته است. معنی حالت Dry کولر گازی چه می باشد و چه مزیت هایی دارد چیزی است که در ادامه و در مقاله پیش رو در مورد آن توضیحاتی خواهیم داد.

در گذشته نیز مطالبی راجع به تعمیر کولر گازی (اسپیلت) و تعمیر داکت اسپلیت عنوان کرده بودیم.

حالت Dry در کولر های گازی به چه معناست؟

همانگونه که می دانید کولر های گازی دارای حالت ها متفاوتی هستند که هر کدام کارایی خاص خود را دارند. مانند حالت خواب یاSleep و یا حالت Dry یا  خشک و یا حالت خودکار یا اتوماتیک. حالت Dry کولر گازی یا خشک سرعت فن کولر به صورت خودکار تنظیم می شود و زمانی که کولر در حالت Dry یا خشک قرار دارد در صورتی که دمای محیط داخلی از 10 درجه سانتی گراد کمتر شود کمپرسور کولر به صورت اتوماتیک قطع می شود. شروع به کار کمپرسور زمانی است که دمای اتاق از 12 درجه فراتر برود که خود این فرایند باعث صرفه جویی در برق و افزایش عمر مفید کولر خواهد گردید.

حالت Dry کولر گازی چگونه کار می کند؟

این سیستم به گونه ای طراحی گردیده است که کار رطوبت زدایی و استخراج رطوبت از محیط داخلی را انجام می دهد. حالت Dry در کولر های گازی در هوای بارانی و یا روزهایی که رطوبت هوا در سطح بالایی می باشد کارایی زیادی دارد و با خشک کردن هوا فضای محیط را ضمن خنک نگه داشتن عاری از رطوبت می کند. ضمن این که یادآوری کنیم که حالت Dry کولر های گازی مانند یک رطوبت گیر عمل کرده و هوای محیط داخلی را مرطوب و تازه نگه می دارد.

تعمیر کولر گازی در تهران

حالت خشک یا Dry بیشتر در روزهایی از سال استفاده می گردد که رطوبت هوا بالاست و شما تصمیم تان بر این باشد که رطوبت محیط زندگی و یا محل کار خود را پایین بیاورید یا به اصطلاح حالت خشکی هوا را بیشتر کنید. البته این حالت بیشتر در مناطق ساحلی که رطوبت و شرجی هوا بالاست مورد استفاده قرار می گیرد. در نواحی خشک و کم رطوبت احتیاجی به استفاده از این سیستم نیست. استفاده از حالت Dry کولر گازی باعث می گردد فن کولر روی دور کند کار کند و سیستم کمپرسور نیز روی چرخه سیستم کار کوتاه مدت قرار می گیرد تا باعث گردد رطوبت اضافی از بین برود. در این فرایند کولر گازی باعث محدودیت در هوای سرد می شود. از این رو رطوبت محیط تا اندازه خوبی پایین می آید.

مزایای استفاده از حالت Dry

در این بخش از مقاله می خواهیم مزایای استفاده از حالت Dry را بررسی کنیم. با توجه به شرایطی که این حالت برای خانه پدید می آورد، دارای مزایای زیر است:

  • سلامت محیط خانه: با استفاده از این حالت ما از رطوب هوا کم می کنیم. این مسئله تنها بر تنفس اثر ندارد. اصلی ترین تاثیری که دارد، مبارزه با کپک، قارچ های محیطی و گرد و غبار است.
  • مراقبت از وسایل: رطوبت در طولانی مدت می تواند به وسایل خانه آسیب های جدی برساند. به طور مثال می تواند منجر به خوردگی وسایل الکترونیکی یا لوازم خانگی شود. خصوصا اگر در آن ها فلزات آسیب زا به کار رفته باشد.
  • رفع بد بویی: رطوبت خود به تنهایی باعث ایجاد بوی نم در محیط می شود. از این رو با استفاده از حالت Dry می توان به رفع این مشکل کمک کرد.
  • کم کردن هزینه انرژی: برای رفع رطوبت در فصل تابستان گاها ما برای کاهش دمای کولر گازی اقدام می کنیم. این کار می تواند مصرف انرژی را بالا ببرد. اما با انتخاب این حالت می توان این مشکل را رفع نمود. چرا که در این حالت کمپرسور کولر گازی سرعت کمتری برای کار کردن خواهد داشت.

سخن آخر

در این مقاله از وب سایت تکنو تهویه به بررسی حالت Dry کولر گازی پرداختیم. اما نکته آخر این که حالت خشک یا Dry در سیستم های تهویه مطبوع بزرگتر و چیلر های خنک کننده نیز استفاده می شود. نحوه عملکرد آن با کولرهای گازی و اسپیلت ها متفاوت می باشد. در کولر های گازی و اسپیلت های خانگی بر روی ریموت کنترل دکمه ای با حالت Dry تعبیه گردیده است که شما می توانید در صورت رطوبت زیاد محیط از این دکمه می توانید برای کاهش رطوبت ساختمان استفاده کنید.

نوشته‌های تازه

سایر مطالب و مقالات

اسکرول به بالا