شیر انبساط الکترونیکی یا EEV

 

شیر انبساط الکترونیکی1

نحوه کارکرد اکسپنشن ولو الکترونیکی در سیستم تبرید

شیر انبساط الکترونیکی یا EEV  با طراحی بسیار پیچیده ای کار می کند. آنها جریان مبرد ورودی به اواپراتور انبساط مستقیم یا DX را کنترل می کنند. در این شیرها این کار را به وسیله سیگنال هایی که توسط یک کنترل کننده الکترونیکی به آنها ارسال می شود، انجام می گیرد. در شیر انبساط الکترونیکی برای باز و بسته کردن سوپاپ شیر ، از یک موتور کوچک که موتور پله ای یا استپر موتور نام دارد ، استفاده می شود. استپ موتورها ، دائما در حال چرخش نیستند.

مطالب مرتبط:

 

کنترل شیر انبساط الکترونیکی

آنها توسط یک کنترل کننده الکترونیکی یا درایو کنترل می شوند و به ازای هر سیگنالی که توسط درایو به آنها ارسال می شود ، مقدار بسیار کمی می چرخند. استپ موتور یک شفت رزوه ای را به حرکت در می آورد که به یک پین یا سوزن متصل است. این پین در درگاهی قرار دارد که مبرد در آن جریان می یابد. از این طریق با حرکت موتور ، شفت به بالا یا پایین رفته و به وسیله پین یا سوزن ، مقدار جریان مبرد را کنترل می کند.

 

سرعت عملکرد EEV

معمولا استپ موتورها می توانند با سرعت 200 استپ یا پله در ثانیه کار کنند و خیلی سریع به موقعیت دقیق خود بازگردند. از این طریق درایو می تواند خیلی سریع سوزن شیر را به نقطه مورد نظر هدایت کند. این مکانیزم به شیر انبساط الکترونیکی امکان می دهد که کنترل بسیار دقیقی روی مقدار جریان مبرد داشته باشد. اکثر شیرهای انبساط الکترونیکی دارای 1596 مرحله کنترل هستند و در هر مرحله 0.0000783 اینچ حرکت می کنند.

درایوها یا کنترل کننده های شیر انبساط الکترونیکی معمولا توسط یک سنسور دما و یک سنسور فشار ، که به خروجی اواپراتور متصل است ، مقدار سوپرهیت را اندازه گیری می کنند. به همین دلیل است که شیرهای انبساط الکترونیکی ، بهترین کنترل را روی حجم مبرد ورودی به اواپراتور و حفظ سوپرهیت در محدوده مناسب دارند. سنسورهای دمای مورد استفاده معمولا ترمیستور می باشند. ترمیستور در واقع چیزی نیست به جز یک مقاومت تابع دما که با تغییر دما ، مقاومت آن نیز تغییر می کند.

تکنو تهویه به عنوان نمایندگی چیلر تویو TOYO و نمایندگی چیلر مک کوی(McQuay) در کنار شماست.

 

سیم بندی اکسپنشن ولو الکترونیکی

سنسورهای فشار معمولا دارای سه سیم هستند. دو سیم برای تغذیه و سیم سوم جهت ارسال سیگنال خروجی است. معمولا عملکرد آنها به این صورت است که با افزایش فشار سیستم ، سطح ولتاژ سیگنال افزایش می یابد. کنترلر از این ولتاژ برای محاسبه دمای مبرد طبق جدول فشار / دما استفاده می کند. سپس آن را با دمای ارسالی توسط سنسور دما مقایسه کرده و جریان مبرد را برای حفظ سوپرهیت مورد نظر کنترل می نماید.

چنانچهEEV  بیش حد باز شود ، جریان مبرد به اواپراتور افزایش یافته و دما و سوپرهیت کاهش می یابد. سنسورهای متصل به سیستم ، این تغییرات را تشخیص داده و به کنترلر شیر انبساط الکترونیکی فیدبک می دهند. در این شرایط کنترلر فرمان کاهش جریان مبرد به شیر انبساط داده و استپ موتور با چرخاندن شفت ، شروع به محدود کردن جریان مبرد می نماید. در شرایطی که سوپرهیت افزایش پیدا کند ، معکوس این اتفاق رخ می دهد.

 

شیر انبساط الکترونیکی2

 

 

انتخاب صحیح شیر انبساط الکترونیکی

برای انتخاب صحیح شیر انبساط الکترونیکی به اطلاعات زیر نیاز دارید:

1- نوع مبرد

2- مقدار ظرفیت اواپراتور

3- دمای اواپراتور یا te

4- دمای کندانسور یا tc

5- مقدار سوپرهیت

در هنگام انتخاب شیر انبساط الکترونیکی ممکن است لازم باشد که ضرایب تصحیح در ظرفیت واقعی اواپراتور اعمال شود. این ضرایب تصحیح زمانی لازم است که شرایط سیستم با شرایط جداول ارائه شده توسط سازنده متفاوت باشد. این ضرایب و نحوه انتخاب شیر انبساط ، معمولا توسط سازنده ارائه می شود که باید بر اساس آن اقدام انتخاب و یا تعویض شیر نمود.

مطالب مرتبط :

تعمیر و سرویس چیلر،داکت اسپلیت،کولرگازی و سردخانه با تکنو تهویه

تکنو تهویه ارائه دهنده خدمات تخصصی تعمیر و سرویس می باشد. این خدمات در زمینه:

  • تعمیر و سرویس انواع چیلر و مینی چیلر
  • تعمیرات سریع تمام مدل و برندهای کولرگازی،داکت اسپلیت و اسپلیت
  • تمامی مدل های سردخانه و یخچالهای صنعتی
  • تجهیزات موتورخانه مسکونی و صنعتی(دیگ بخار،دیگ آبگرم،منبع کویلی و … )
  • سرویس،نصب و تعمیر انواع پمپ و بوستر پمپ
  • تعمیرات تخصصی تمام مدل های پکیج
  • تعمیرات فوری انواع سیستم های گرمایش از کف
  • اصلاح و تعمیرات هواساز و VRF و روفتاپ پکیج
  • استخر و تاسیسات آن

 

نوشته‌های تازه

سایر مطالب و مقالات

پیمایش به بالا