فشار گاز چیلر و علل بالا یا پایین بودن آن

تکنو تهویه

فشار گاز چیلر (ساکشن) و دلایل بالا یا پایین بودن آن

در گذشته دمورد وکیوم سیستم های تبریدی و نیز دیفراست مطالبی عنوان کرده بودیم . تکنو تهویه علاوه بر ارائه خدمات تخصصی هموراه سعی در ارتقای دانش دوست داران این صنعت نیز داشته است . تلاش می کنیم بخشی از تجربیات خود را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم . امید است مورد استفاده دوستان قرار گیرد . به طور خلاصه و فهرست وار خدمات تخصصی قابل ارائه در تکنو تهویه را خدمت شما عرض می نماییم  :

  • چیلر و مینی چیلر : تعمیرات چیلر . سرویس چیلر . نصب و راه اندازی چیلر . فروش قطعات یدکی چیلر
  • هواساز : تعمیرات هواساز . سرویس و نگهداری هواساز . اصلاح هواساز . محاسبات و راه اندازی هواساز . فروش قطعات و لوازم
  • تاسیسات و موتورخانه : تعمیر دیگ بخار . سرویس و نگهداری دیگ بخار . تعمیر دیگ های چدنی و فولادی . سرویس و تعمیر مشعل ها . تعمیرات منبع کویلی . فن کویل و گرمایش از کف
  • کولر گازی و داکت اسپلیت : تعمیر کولر گازی . تعمیر اسپلیت . تعمیر داکت اسپلیت . سرویس و نگهداری آنها . فروش و تامین قطعات یدکی کولر گازی و داکت اسپلیت
  • تصفیه آب : تصفیه آب اسمز معکوس . فروش لوازم و قطعات اسمز معکوس . ایستگاه پمپاژ . بوستر پمپ صنعتی و خانگی . تعمیر و محاسبات استخر . تصفیه آب استخر

جهت دریافت مشاوره و دریافت خدمات با ما تماس بگیرید .

تعمیرات چیلر و کولر گازی تکنو تهویه

 

و اما بپردازیم به دلایل افزایش و یا کاهش فشار گاز چیلر ، مینی چیلر ، کولر گازی ، داکت اسپلیت ، اسپلیت و سیستم های سردخانه :

شارژ بیش از حد

1- شارژ بیش از حد مبرد باعث میشود که فشار کل سیکل از جمله ساکشن بالا برود. همیشه شارژ را به صورت وزنی و یا بر اساس اندازه گیری سوپر هیت و سابکول در شرایط پایدار انجام دهید و از شارژ اضافه ، به شدت پرهیز کنید. همچنین از کیفیت مبرد تزریقی به سیستم اطمینان حاصل کرده و از شارژ مبردهای بی کیفیت و نامطمئن بپرهیزید.

دمای آب اواپراتور

2- در چیلرها ، دمای بالای آب وروی به اواپراتور چیلر و یا بالا بودن بار ورودی چیلر فشار ساکشن را بالا می برد. چنانچه چیلر به اشتباه انتخاب شده باشد و یا به دلایلی بار سرمایشی سیستم از ظرفیت چیلر تجاوز کند ، و یا اینکه دمای آب ورودی به اواپراتور بالا برود ، سوپرهیت افزایش یافته و فشار ساکشن نیز بالا می رود. پایین بودن دمای آب ورودی نیز باعث کاهش سوپرهیت و کاهش فشار ساکشن خواهد شد.

شیر انبساط

3- چنانچه شیر انبساط ، مبرد کافی به اواپراتور تزریق نکند فشار ساکشن پایین می آید و اگر مبرد اضافی وارد اواپراتور نماید فشار ساکشن بالا می رود. تنظیم شیر انبساط را بر اساس سوپرهیت 5 تا 8 درجه سانتیگراد و در شرایط پایدار انجام دهید. شیر انبساط را متناسب با ظرفیت دستگاه انتخاب نمایید. در صورتی که سیستم دارای کاپیلاری تیوپ می باشد ، سایز و طول آن را متناسب انتخاب کنید و از باز بودن مسیر آن اطمینان حاصل نمایید.

دمای محیط

4- بالا و یا پایین بودن دمای محیط نصب اواپراتور هوایی ، نظیر اواپراتور سردخانه و یا داکت اسپلیت ، باعث کاهش و یا افزایش سوپر هیت و در نهایت افزایش و یا کاهش فشار ساکشن می شود. همچنین کثیف بودن فین های اواپراتور و یا وجود مشکل در فن اواپراتور نیز باعث کاهش سوپرهیت و فشار ساکشن می شود. در چنین مواردی ، به دلیل برگشت مایع ، احتمال یخ زدن آکومولاتور و کمپرسور نیز وجود دارد.

جریان آب اواپراتور

5- چنانچه جریان آب ورودی به اواپراتور چیلر ناکافی باشد ، باعث کاهش سوپر هیت و کاهش فشار ساکشن خواهد شد. اختلاف دمای آب ورودی و خروجی اواپراتور را اندازه گیری کنید ، DT مطلوب حدود 5 درجه سانتیگراد می باشد. بالاتر بودنDT  ، نشان دهنده جریان نا کافی آب در اواپراتور چیلر خواهد بود. در چنین مواردی صافی ، پمپ و مسیر آب را بررسی نمایید. اگر DT پایینتر بود ، نشان دهنده جریان بالای آب در اواپراتور چیلر می باشد.

نشتی

6- وجود نشتی در سیستم و یا کم بودن مبرد نیز از دلایل افت فشار ساکشن می باشد. معمولا در صورت پایین بودن فشار ساکشن ، اولین موردی که مد نظر قرار می گیرد ، کمبود مبرد می باشد. اما باید توجه داشت که قبل از شارژ مجدد ، وجود نشتی را بررسی نمایید. همچنین شارژ را در شرایط پایدار و بر اساس سوپرهیت 5 تا 8 سانتیگراد انجام دهید.

سنسور اواپراتور

7- خرابی سنسور اواپراتور یا سنسور محیطی ، اشکال در برد کنترل ، اشکال در کنتاکتورها و تابلو برق که باعث عدم اتومات کردن سیستم و یکسره کارکردن آن می شوند نیز ، می تواند باعث کاهش سوپرهیت ، برگشت مایع و در نهایت کاهش فشار ساکشن شود.

فیلتر

8- وجود گرفتگی در سیستم به خصوص در قسمت فیلتر درایر و شیر انبساط نیز باعث کاهش فشار ساکشن خواهد شد. همچنین وجود رسوب ، جرم و ناخالصی در اواپراتور چیلرها نیز کاهش فشار ساکشن را در بر خواهد داشت.

به طور کلی چنانچه به هر دلیل تبادل حرارت در اواپراتور به درستی صورت نگیرد و سوپرهیت کاهش یابد ، علاوه بر کاهش فشار ساکشن ، احتمال بازگشت مایع و یخ زدن مسیر ساکشن و کمپرسور و آسیب دیدن جدی آن وجود دارد.

همچنین افزایش سوپرهیت نیز باعث ایجاد پدیده اور هیتینگ و افزایش بیش از حد دمای کمپرسور می شود که در چنین مواردی معمولا کمپرسور اورلود می نماید. اما چنانچه این افزایش دما به دفعات ایجاد شود ، قطعا به کمپرسور آسیب خواهد رسید.

نوشته‌های تازه

سایر مطالب و مقالات

پیمایش به بالا